Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak se zbavit dietního mozku? 10 tipů, jak na to!

Jedete v autobuse a slečna vedle Vás chroupe tatranku. 260 kalorií. K tomu upíjí ledový čaj. Půl litru, 100 kalorií. To je dohromady tolik, kolik vy sníte k obědu. Copak jí nevadí, že nebude hubnout? Nevadí. Nemá totiž dietní mozek.
   
Jdete na oslavu a přemýšlíte, co se asi objeví na rautovém stole. Jaký bude dort? Můžete si dát? Zvládnete si dát jen jeden kousek? Budou řízečky? Kolik asi budete ráno po párty vážit? A co všechen ten alkohol? Víte, o čem přemýšlí druzí? O tom, co si vzít na sebe, na čem si pochutnají, jak se pobaví. Proč? Protože nemají dietní mozek.
   
Pokud váš život, každodenní události i sama sebe hodnotíte skrz filtr hmotnosti, hubnutí, nabírání, jídla a přijatých a spálených kalorií, máte bezesporu dietní mozek, čili neustálé psychické nastavení na touhu zhubnout (ať už s jakýmkoliv výsledkem).    

 

Začněte konečně žít bez strachu o svoji hmotnost, svůj život prožijte, neprohubněte se jím. Zde je několik tipů, jak na to:

1. Omezování „zakázaných“ potravin
- nejíte čokoládu, protože je tak strašně kalorická a tloustne se po ní. Když už si ji dáte, je všechno ztracené. Cítíte se provinile, selháváte. Ani si ji neužijete, protože víte, jaké to bude mít následky. Katastrofické. Stop! Neexistuje žádná zakázaná potravina, po které neberete, existuje jen nevhodná míra její konzumace. Klidně si dejte donut, jen si jich nedávejte pět. Jezte ve fast foodu, ale opravdu nemusíte sníst celé menu i s pokladní.

2. Holdování „zdravým“ potravinám
- máte strašnou chuť na Míšu v čokoládové polevě, ale ten je přece nezdravý a nedietní, tak si radši dáte raw tyčinku. Víte, že společně s ní do sebe dostanete také 2x víc kalorií? Není totiž všechno zlato, co se třpytí a ne všechny zdravé potraviny jsou dietní a  naopak!

3. Pohyb - jdete běhat, protože máte pocit, že musíte. Opravdu tak milujete běhání a cvičení, nebo je to jen jakási neurotická potřeba hýbat se kvůli kompenzaci kalorického příjmu? Hýbejte se, i když nebude jídelníček podle vašich představ. Hýbejte se, protože vás to baví, protože chcete, a protože můžete, ne kvůli hubnutí.

4. Bludný kruh - snědli jste něco „zakázaného“, tak se dneska dorazíte vším tím, co si normálně odpíráte a zítra začnete nanovo s tvrdým režimem. Takhle přesně vypadá cesta do pekel, cesta k pocitům selhání a frustrace, končící až u poruch příjmu potravy. Uvědomte si, že nemusíte držet žádnou dietu, jen potřebujete najít v jídle rovnováhu a tento způsob uvažování k ní zcela jistě nevede.

5. Přirozená restrikce - normálně jíst neznamená podlehnout všem impulzům. Je běžné, že člověk dostane na něco chuť, ale pak by mělo následovat zhodnocení toho, zda si danou potravinu můžu a chci dát či nikoliv. Poslechnout každovečerní impuls sníst tabulku čokolády nebo kyblík zmrzliny  není cestou ke spokojenosti. Dejte si něco dobrého - občas a trochu. Ne denně a v gigantickém množství.

6. Přirozené potěšení
- jídlo je potěšení, tak se potěšte. Na oslavě si dopřejte kus dortu, ale neberte to jako povolenku k nezřízenému přejídání. Když někam jedete, snězte bagetu z benzínky, ale nekrmte se jimi denně. Když vám kolegyně nabídne sušenku, neodmítejte, ale jedna bude určitě stačit.

7. Slovní hrátky - přestaňte o sobě a o jídle přemýšlet v nehezkých pojmech. Jídlem určitě nehřešíme, vynechaným tréninkem jsme se nijak neprovinili, nejsme tlustí jak prasátka a ani nejsme slaboši či bez vůle jen kvůli záhadnému zmizení buchty z pekáče.

8. Myšlenky jsou myšlenky
- když vás napadne myšlenka, že něco nesmíte jíst, že se chcete přejíst, že není možné jídlu odolat, že nikdy nebude mít svou ideální váhu a podobně, uvědomte si, že myšlenky jsou jen myšlenky. Události v mysli, procesy v naší hlavě. Nemají schopnost věštit budoucnost a nemusí mít pravdu. Přemýšlejte o nich kriticky a rozhodněte se, zda jsou pravdivé a užitečné. Rozhodujte se rozumem, ne emocemi (dietním mozkem).

9. Nezneužívejte příležitostí
- dovolení all inclusive. To ale automaticky neznamená 5 kilo navíc! Pobyt na horách. To ale automaticky neznamená honbu po vrcholcích za spálenými kaloriemi a pevnějšími stehny. Příležitosti, které se ve vašem životě objeví, nebo ty, které si sami vytvoříte, jsou příležitostmi získat nové zážitky a zkušenosti, nikoliv příležitosti intenzivněji řešit svou hmotnost!

10. Přeberte zodpovědnost - vaše tělo je Vaše. Jiné mít nikdy nebudete. To, čím se krmíte i to, jak se hýbete, je zcela ve vaší kompetenci. Nehledejte výmluvy (musím se stravovat po hospodách, nemám čas, musím denně uběhnout 10 kilometrů, nemůžu za to) - vaše tělo je vaše zodpovědnost. Nejste dítě, tak se konečně naučte jíst jako dospělý rozumný člověk.