Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Instantní jídla a polotovary vs. domácí kuchyně. Co je lepší?

Možná, že vás v první chvíli po přečtení názvu článku napadne, že je to přece úplně jasné. Polotovary a instantní jídla jednoduše nikdy nemohou konkurovat domácím dobrotám. Zdání ale může klamat. Zkuste hned nezavrhnout předem připravená jídla a ani a priori nefanděte těm domácím. Přečtěte si pro a proti každé z variant a zakomponujte je do svého jídelníčku tak, abyste dosáhli svých cílů:

Instantní jídla – jsou rychle hotová, takže šetří náš čas – a ten je v dnešní době luxusní komoditou. Bylo by ale smutné, kdybychom čas, ušetřený přípravou jídla, strávili ve stáří v ordinacích lékařů, kvůli diabetu, vysokému tlaku nebo žaludečním vředům.

Protože lidé obecně mají času málo a příprava chutných a zdravých pokrmů čas vyžaduje, je někdy nepohodlné vyvářet luštěniny, rýži, dusit maso, nakupovat, čistit a tepelně upravovat zeleninu a pak ještě uklízet a mýt nádobí. Producenti potravin proto přišli s napůl instantními variantami – např. předvařenou rýží, bramborami do mikrovlnné trouby či cizrnou v plechovce. Proti takovým produktům nelze skoro nic namítat (kromě nižšího obsahu vitamínů a minerálů).
   
Další variantou jsou instantní proteinovo – sacharidové nápoje či energetické tyčinky, které by měly suplovat běžné jídlo. Společně s nimi do sebe dostanete potřebné živiny, nicméně takové řešení je vhodné opravdu jen v případech nejvyšší časové tísně.
   
Lidé se víc zajímají o to, co vkládají do úst, a proto se i běžné polotovary začaly vyrábět ve zdravějších variantách, s nižším podílem emulgátorů, barviv, stabilizátorů a konzervantů.
   
Nejhorší řešení představují klasická instantní jídla a polotovary, plné chemikálií a levný fast food. V tomto případě je lepší nejíst nic, protože hlad vám, na rozdíl od těchto průmyslových lahůdek, neublíží.

Domácí kuchyně – jednoznačnou výhodou doma připravovaného jídla je, že přesně víte, co obsahuje. Jednotlivé ingredience si můžete sami vybrat, rozhodnete se pro jejich technologickou úpravu, a i dochucení volíte podle svých preferencí.

Jako nevýhodu v tomto typu stravování mohou někteří vidět časovou náročnost – jedná se ale o čas vložený do zdraví svého i své rodiny, takže výmluva na jeho nedostatek je opravdu jen výmluvou.

Domácí strava může ale také napáchat pěkné škody na vaší postavě i kondici, a to v případě, že při vaření používáte příliš mnoho bílé mouky, cukr, olej či smažíte a solíte jako o život.

Domácí kuchyně by měla znamenat především čerstvost, jednoduchost, spoustu zeleniny, libového masa, vhodný způsob skladování potravin i hotových jídel, ale také čas strávený u stolu s lidmi, které máme rádi.



Autor: Veronika Červenková