Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

3 užitečné způsoby, jak hlídat správné porce jídla

Když si dáte k odpolední kávě velký donut, dostanete do sebe asi 400 kcal. Pokud ho rozpůlíte a druhou polovinu nabídnete své drahé polovičce nebo si ho necháte na zítra, obsah kalorií se zmenší také na polovinu.
   
Zní to sice úplně banálně, ale ne každý si takto primitivní matematické úkony dokáže ve chvílích, kdy bojuje s chutí a hladem, spočítat. Dvě stě kalorií v donutu sice není zcela rovno dvěma stům kalorií třeba ze zeleniny a vajec, nicméně při hubnutí a udržování hmotnosti jde často právě o kalorie.

Jestliže je pro vás myšlenka, že půlíte koblihu nebo vyhazujete zbytek popcornu, nepředstavitelná, zakomponujte počty do týdenního plánu – abyste si o víkendu nebo na rodinné oslavě mohli dopřát cokoliv, na co máte chuť, omezte velikost porcí či výběr jídla během týdne.

Po energeticky vydatném období (ať už se jedná o jedno jídlo, oslavu či víkend), v okázalém hodování rozhodně nepokračujte. Umírněte svoje chutě, i když vás to bude nejspíš stát zapojení vůle.

 

Začněte kontrolovat velikost porcí i svoji hmotnost – zde je několik možností, jak na to:

1. Logování – na internetu najdete nespočet aplikací pro zapisování jídelníčku. Stáhněte si takovou aplikaci do telefonu, stanovte si s její pomocí svůj denní energetický výdej a příjem pak upravte podle vlastních preferencí či cílů. Čím víc si budete do aplikace jídlo logovat, tím snazší zapisování bude, protože se tam příště budou nabízet ty nejfrekventovanější druhy potravin. Tento přístup vyžaduje alespoň občas jídlo zvážit, nicméně časem díky tomu získáte odhad na to, jak by právě ty vaše porce měly vypadat.

2. Dojmologie – opačným přístupem je odhadování velikosti porcí „od oka“. Říká se, že je dobré rozdělit si talíř na pomyslné čtvrtiny. Jednu z nich pak zaplníte přílohou, druhou proteiny a ty dvě poslední přenecháte zelenině. O jak velký talíř se bude jednat a jaká příloha nebo jak upravená zelenina bude na talíři ležet, však hraje nezanedbatelnou roli! Odhadovat pouhým pohledem tu správnou (neškodnou) dávku burákového másla, čokolády nebo smažených brambůrků může být velice zrádné.

3. Intuitivní přístup – jezte v klidu a v tichosti, pomalu. Extrémně pozorně vnímejte signály těla, svoje pocity i svoje myšlenky. Pokud se dokážete stravovat tímto způsobem, máte vyhráno – porce nemusíte vážit ani předem odhadovat, protože se dokážete v jedení zastavit právě včas. Problémem je, že právě tohle umí jen hrstka jedinců.

 


Autor: Veronika Červenková