Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Kyselina listová pro všechny, nejen pro těhotné

Kyselina listová je ve vodě rozpustný vitamin ze skupiny B, zvaný B9, který je klíčový pro správný chod buněk v našem organismu. Bohužel si tělo nedokáže dlouho udržet její hladinu, a proto ji musíme denně doplňovat. Co se stane, když jí má tělo nedostatek?

Vynikajícím zdrojem tkyseliny listové je listová zelenina, ořechy, výrazně zbarvená zelenina jako taková, játra či čerstvá pomerančová šťáva. Potíž je v tom, že kyselina listová je velice choulostivá. Vadí jí vysoké teploty, ale i světlo nebo kyslík. Vstřebatelnost kyseliny listové ze syrových potravin je pouze zhruba 50 %.  Navíc této kyselině vadí i některé léky včetně antikoncepce. A také nesnáší alkohol. Odborníci proto doporučují přijímat kyselinu listovou ve vitaminových doplňcích, z nichž je vstřebatelnost pro naše tělo oproti běžné stravě téměř stoprocentní.

O kyselině listové se mluví hlavně v souvislosti s těhotenstvím, kdy je nepostradatelná. Ale má i řadu dalších pozitivních účinků na lidský organismus, o kterých možná nevíte.

 

Přírodní antidepresivum

Deprese nemají jednotnou příčinu. Může se jednat jak o nerovnováhu hladiny mozkových chemických látek, nebo je mohou způsobit závažné či náhlé události, které se stanou v našem životě. U pacientů s depresemi se ale často objevuje jeden společný příznak: nedostatek kyseliny listové. Tento nedostatek se může na začátku projevovat jako podráždění, nespavost, únava, ale může vést až k těžkým depresím. Pro člověka, který trpí nedostatkem kyseliny listové, je také těžší si zapamatovat krátkodobé informace. Dostatek vitaminu B9 také snižuje riziko vzniku Alzheimerovy nemoci.

 

Snižuje riziko vývojových vad

Jak již bylo zmíněno výše, kyselina listová má klíčový význam v období těhotenství, protože snižuje rizika vzniku vrozených vývojových vad miminka či jeho nízké porodní váhy. Navíc snižuje riziko předčasného porodu či potratu. Aby byla prevence účinná a těhotenství probíhalo bez komplikací, doporučuje se ženám příjem kyseliny listové zdvoj- až ztrojnásobit už v době před početím a pak v průběhu samotného těhotenství.

 

Proti kardiovaskulárním nemocem

Pro nedostatek kyseliny listové v organismu je typická zvýšená hladina látky zvané homocystein. Ten se hromadí v krvi a představuje rizikový faktor především pro naše srdce a cévy. Vysoká hladina této aminokyseliny v krvi je spojena s rizikem zvýšeného krevního tlaku, vyšší srážlivosti krve, než je běžné, což může způsobit kardiovaskulární onemocnění či infarkt. Studie naznačují, že kyselina listová může hladinu homocysteinu snížit a zařadit se tak mezi látky s preventivním účinkem vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

 

Snižuje riziko rakoviny
Nízká hladina kyseliny listové může vést ke změnám v chemických látkách, které ovlivňují DNA. Výsledkem může být změna kvality opravy a dělení buněk, což může vést až ke vzniku rakoviny. Nedostatek kyseliny listové vede k vyšším rizikům rakoviny tlustého střeva a konečníku. Podle studií mají lidé s nízkým příjmem kyseliny listové až dvojnásobné riziko rakoviny. Důležité je spolu s kyselinou listovou zařadit do jídelníčku i dostatek ovoce a zeleniny jako bohatého zdroje vlákniny. Zvláště prospěšná je tmavě zelená a žlutooranžová zelenina, rajčata, zelí a cibule.


Proti vráskám
Každý by si přál vypadat stále mladě. Čas je bohužel neúprosný a zastavit nelze. Pokud chcete zpomalit proces ochabování pleti a zabránit předčasnému stárnutí pleti, doplňte svůj jídelníček o kyselinu listovou. Stimuluje totiž dělení jak starých, tak zralých buněk, a brání předčasné buněčné smrti neboli apoptóze. I zde je dobré zařadit do jídelníčku ovoce a zeleninu, nicméně vstřebatelnost kyseliny listové ve formě vitaminových doplňků je téměř stoprocentní.

 

 

iPrima_zeny_v9.jpg