Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Kvašené potraviny pro zdraví a lepší trávení

Experti na zdravou stravu tvrdí, že nejzdravější je jídlo v přirozeném stavu a co nejčerstvější. Pravdu však mají jen částečně. Některým potravinám vyloženě prospěje, když zkvasí ještě dřív, než se nám dostanou na stůl. Když se nechá zkvasit zelí či okurky, cukry a sacharidy v nich obsažené se promění v látky energeticky chudší, zato lidskému tělu daleko přínosnější.

Jednou z nich jsou probiotika. Ta posilují prospěšné bakterie v trávicím traktu a tím posilují imunitu a pomáhají zbavit tělo různých zdravotních problémů, zlepšit pleť, a pomáhají dokonce i s hubnutím. Střeva jsou největší částí našeho imunitního systému. Proto hodně záleží na tom, co do nich přijde. Cukr a rafinované sacharidy je poškozují, zatímco fermentované potraviny je léčí.

Kysané zelí
Fermentace udržuje vysoký obsah vitamínu C, kromě toho kysané zelí obsahuje vitamíny E, K a většinu ze skupiny B vitamínů, včetně  B12, stejně tak minerály, jako je hořčík, draslík, železo, vápník či zinek. Tato potravina je plná rozpustné i nerozpustné vlákniny a také spousty mikrobů, které posléze umí osídlit střevní mikroflóru. Kysané zelí má i protirakovinové účinky – právě fermentace vytváří ze složitějších glyskosidů látky zvané isothiokyanáty s významným protektivním účinkem proti rakovinotvornému bujení.

Pokud si rádi vyrábíte věci sami, zkuste to i se zelím. Recept je jednoduchý, a budete tak mít jistotu, že kyselé zelí neobsahuje žádné chemické konzervační látky ani přidaný cukr.

Kombucha
„Když pijete kombuchu, dodáváte svému tělu čtyři až sedm zdraví prospěšných mikroorganismů najednou. Vaše střeva tak budou skutečně zdravá a silná,“ tvrdí odborník na zdravou stravu Michael Schwartz.

A co je vlastně kombucha? Jde o fermentovaný čaj, ve kterém vznikají symbiotické kultury bakterií a kvasinek. Je nazýván elixírem zdraví, protože slouží jako prevence rakoviny, artritidy a dalších degenerativních onemocnění a také pomáhá v boji s těmito nemocemi.

Nakládaná zelenina

Je to vlastně naložená zelenina, která se nechá pod dohledem zkvasit. Díky mléčnému kvašení si zelenina uchová obsah vitamínů a u některých se jejich množství kvašením dokonce zvyšuje. Konzumace kvašené zeleniny, která obsahuje kromě spousty vitamínů i enzymy, podporuje trávení a udržuje zdravou střevní mikroflóru, posiluje krev a imunitu. Tuto na probiotika bohatou potravinu si snadno vyrobíte i doma. Návodů na internetu najdete mnoho, je ale třeba říct, že je lepší používat biozeleninu, protože je dobré ji tepelně neupravovat, například sterilizací.

Kokosový jogurt
Pozor, nejedná se o žádný klasický jogurt s kokosovou příchutí. Tento jogurt se vyrábí z dužiny z mladých kokosů, do níž se přidávají probiotika, aby nastartovala celý proces fermentace. V jogurtu pak přirozeně vznikají další enzymy a probiotika. Jistě, například i jogurt řeckého typu patří mezi kvašené potraviny, ale mléčné výrobky jsou kyselinotvorné a pro někoho mohou být těžko stravitelné.

Miso
Jeff Cox, autor knihy o kvašení, miluje miso kvůli jeho nutričním hodnotám. „Pasta z fermentovaných sójových bobů a obilovin je plná nezbytných minerálů, jako je draslík, a také milionů mikroorganismů, které dávají tělu sílu a vytrvalost,“ uvádí Cox.

Chcete-li miso polévku, stačí přidat kousek pasty do vařící vody a přidat svou oblíbenou zeleninu nebo houby. Miso pastu však můžete používat i jako koření do dalších jídel.

Kimchi
Tento pikantní korejský pokrm se tradičně vyrábí ze zelí. Vzdálené připomíná naše kysané zelí, ale je daleko ostřejší a plnější chuti a skvěle posiluje imunitní systém. „Vyčistí střeva a tím pomáhá zlepšit trávení a vstřebávání živin. Když se vám zlepší trávení, má to vliv nejen na zdraví, ale i na vzhled. Třeba kůže ztratí šedavý odstín a bude zdravě vypnutá,“ tvrdí odborník na zdravou stravu Michael Schwartz.

 

Zdroj: Prima ŽENY