Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jakou zeleninu konzumovat v zimě

Pokud chcete prospět svému organismu, měli byste během dlouhých zimních měsíců konzumovat dostatečné množství zeleniny a to celer, petržel, bílou ředkev a pastinák. Povíme vám proč.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zelenina - pro zdraví a hubnutí

Zdravé vitamíny

Zelenina a ovoce - nejlepší cesta k ideální postavě

 

Tyto vyjmenované druhy patří mezi nejlepší zeleninu pro zimní měsíce. Obsahuje cenné živiny a kromě toho se dobře skladuje. Důležitá je však správná úprava, abyste obsažené vitamíny v zelenině zachovali v co největším množstvím.

Užitečné rady
1. Kupujte pouze zeleninu, která není otlučená či nahnilá.
2. Zeleninu připravujte raději v páře (výjimkou je vařená zeleninová polévka). Dušená zelenina si uchová více vitamínů i výraznější chuť.
3. Pořiďte si kvalitní nůž - ocelový či keramický, protože rez na noži ničí vitamíny. Výhodou keramických nožů také je, že na sebe neváže pachy.
4. Kořenová zelenina, ale např. i brokolice, uvolní více zdraví prospěšných živin, pokud je tepelně zpracovaná než za syrového stavu.
5. Kvalitní tuk přidaný do jídla, pomůže při vstřebávání v tucích rozpustných vitamínů (např. betakaroténu z mrkve).
6. Zeleninu očistěte  a nakrájejte až těsně před podáváním nebo před tepelnou úpravou. Nikdy zeleninu výrazně nespařujete ani jinak neproplachujeme horkou vodou. Dochází tak ke ztrátě výživově cenných látek a ze zeleniny zbude z větší části jen nestravitelná část - buničina. Spařením navíc ztrácí na chuti a stává se nestravitelnou.
7. K očištění zeleniny používejte pouze kvalitní škrabky a nože. Rez totiž ničí vitamíny. Nejlepší je keramické náčiní, protože na sebe neváže pachy.

Co byste měli vědět o celeru

Bulvový celer je poměrně chudý na vitaminy, zato obsahuje dostatek minerálních látek jako jsou draslík, hořčík, chrom, jód, křemík, měď, sodík, vápník, zinek a železo. Celerová nať je zase významným zdrojem inzulinu, vitaminů a sodíku. Celer je velmi aromatický, protože obsahuje éterické oleje, které působí jako antibiotikum, antimykotikum i dezinfekce.

Léčivé účinky celeru
Působí jako afrodiziakum, čistí a léčí játra, snižuje horečku, odstraňuje z těla přebytečnou vodu, má zklidňující účinky, bojuje proti nespavosti, posiluje imunitní systém, podporuje chuť k jídlu, rozpouští hleny, snižuje hladinu cukru v krvi, posiluje nervovou soustavu, odstraňuje usazeniny z kloubů, podporuje produkci žluči, má protirakovinné účinky a snižuje krevní tlak.

Jak celer připravit
Celer můžete konzumovat vařený i syrový. Velmi zdravá je celerová šťáva. Celer se často přidává do vývarů a ostatních polévek, do salátů, pomazánek, dá se zapékat, smažit jako řízek, sterilovat apod. Často se používá i jako koření. Ideální formou uchovávání je v sušeném stavu, protože tak si celer zachová většinu cenných látek.

Co byste měli vědět o bílé ředkvi
Ředkev je zelenina bohatá na vlákninu, jež na sebe ve střevech váže jedovaté látky a podporuje jejich činnost. Z vitaminů jsou v ní nejvíce zastoupeny vitaminy B, C a E a z minerálních látek draslík, fosfor, hořčík, měď, síra, vápník a železo. Ředkev obsahuje také sirné silice, které způsobují její pikantnost. V kombinaci s obsaženými enzymy tyto silice usnadňují trávení a čistí střeva. Kromě bulvy lze konzumovat také mladé lístky, které se upravují stejně jako špenát.

Léčivé účinky ředkve

Má dezinfekční účinky, léčí nachlazení a záněty nosohltanu, odstraňuje zácpu, zlepšuje trávení, odvádí přebytečnou vodu z těla, působí jako prevence kamenů v organismu, snižuje hladinu, cholesterolu v krvi, rozpouští hleny, ničí bakterie a plísně v organismu, odstraňuje nadýmání.

Jak ředkev připravit
Ředkev se konzumuje nejčastěji v čerstvém stavu. Můžete z ní připravovat saláty, nebo ji odšťavnit. Dá se také tepelně upravovat – používá se hlavně v asijské kuchyni. Klasikou je vařená, zapékaná či smažená ředkev. Před přípravou je nutno ředkev důkladně omýt a oloupat. Dále s ní pracujte stejně jako s mrkví. Na rozdíl od ředkvičky je ředkev chutnější až poté, co se rozleží.


Autor: Monika Kuželová