Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zelenina – pro zdraví a hubnutí

Zelenina je královnou potravin. Na trhu nenajdete zdravější, dietnější a užitečnější potravinu, než je právě tato. Ani její konkurence, tedy ovoce, se jí svými pozitivními účinky na zdraví nevyrovná.

Pod pojmem zelenina se schovávají jedlé části kulturních rostlin. Obilniny, luštěniny a plodiny, které jsou pěstované pro semena, do této skupiny nepatří. Asi není novinkou, že obsahuje spoustu vitamínů, minerálních látek, stopových prvků a vlákniny, zatímco kalorií jen zanedbatelné množství. Z tohoto důvodu je často zařazována do redukčních programů, ale neměla by rozhodně chybět v jídelníčku každého. Snažte se zeleninou doplnit pokud možno každé jídlo – díky svému často velkému objemu, vysokému podílu vlákniny, vody a minimální energetické hodnotě Vás zasytí, aniž by docházelo k nárůstu hmotnosti. Pokud často přemýšlíte, co jíst večer, zelenina je jasnou volbou, po které nepřiberete, ale naopak prospějete svému zdraví.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ovoce při dietě

Vyčistěte organismus šťávou

Zdravé vitamíny

 

Co se hubnutí týče, dejte pozor na druhy zeleniny, jako je hrášek, kukuřice nebo mrkev. I přesto, že jsou zdravé a plné vitamínů, obsahují také hodně cukru, který není při shazování nadbytečných kilogramů vhodný.

U čerstvých potravin je velmi důležité jejich skladování, ale také šetrná příprava. V obchodech si zeleninu dobře prohlédněte – nikdy nekupujte nahnilé nebo plesnivé plody. I když viditelnou část plísně odkrojíte a vyhodíte, její vlákna se s největší pravděpodobností rozšířila dál a Vy byste její konzumací ohrozili svoje zdraví.

Čerstvou zeleninu příliš dlouho nevařte, protože pak začne ztrácet vitamíny, ale také barvu. Výjimky však také existují – například v rajčatech se vařením zmnoží antioxidant lykopen a jsou poté ještě zdravější.

Abyste zabránili při vaření šednutí zeleniny (brokolice, špenátu, rajčat), po rychlém spaření vařící vodou ji vnořte do nádoby s ledem. Uvidíte, že si zachová svou jasnou barvu.

Pokud někdy nestihnete nakoupit čerstvou zeleninu, nebojte se sáhnout po některé z alternativ, jako je zelenina mražená, sterilovaná nebo nakládaná. Každá má svoje výhody i nevýhody. Není pravda, že by mražená zelenina byla méně zdravá, než čerstvá. Mražení ale musí probíhat za určitých podmínek, pokud možno ihned po sklizni, aby vitamínů ubylo co nejméně. Je výhodné mít doma zeleninu v tomto stavu, protože když Vás přepadne večer hlad a lednice zeje prázdnotou, takovou večeří si rozhodně neuškodíte.

Sterilizace zeleniny má dlouhou tradici a patří k oblíbeným způsobům jejího uchování. Výhodou je, že dokáže zachovat původní chuť i kvalitu potravin bez přidání konzervačních látek a barviv. Je pravda, že během sterilizace přijde zelenina o některé cenné látky, ale ty, které jsou zachované, jsou stabilní a dál se nemění. Také se zlepšuje textura plodin a zvyšuje se jejich stravitelnost.
Nakládání a kvašení zeleniny (tzv. pickles) je oblíbený způsob jejího uchování, protože během tohoto procesu vznikají probiotické bakterie, které pomáhají udržovat zdravou střevní mikroflóru. Dalo by se říct, že po kvašení je zelenina ještě zdravější.


Autor: Veronika Staňková