Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Magické snídaně

Jestliže jste se rozhodli zhubnout jednou pro vždy, pak je důležité pravidelně jíst. Základem úspěchu je nemít po celý den hlad. Hlavním předpokladem toho, že se vám to podaří,  je nevynechat ani první jídlo dne – jinými slovy začít  snídaní.

 

Proč? Během spánku mozek odpočívá a tělo regeneruje. V této době nepřijímá žádné živiny, nedoplňuje energii. Tu je třeba doplnit po probuzení. Snídaně má velký význam i pro psychickou pohodu. Jestliže se ráno nenajíte, je velmi pravděpodobné, že budete méně výkonní, méně rozhodní a naopak více podráždění. A také brzy unavení.

 

Nevěřte tomu, že vynecháním snídaně zhubnete. Opak je pravdou. Ten, kdo nesnídá,  má tendenci to během dne dohnat. Konzumujeme větší porce potravy v pozdějších hodinách a někdy i pozdě večer a to bývá  hlavní příčinou obezity.

 

Jestliže nejste zvyklí po ránu jíst, bude vám chvíli trvat, než si na stravu v tuto dobu zvyknete. Určitě s tím ale začněte co nejdřív. Zkuste třeba banán a nějaký zakysaný mléčný nápoj, později můžete svůj jídelníček rozšířit a obohatit.

 

Zdravá snídaně
Jestliže shrneme, co bylo řečeno, pak platí, že snídaně dodává tělu sílu a energii ke zvládnutí každodenních situací. Pokrýt by měla zhruba 25 % celkového denního příjmu energie. Ráno totiž býváme nejaktivnější. S postupujícím časem už organismus tolik energie nepotřebuje, a tak její přebytek ukládá do tukových zásob.

 

Jak by měla ideální snídaně vypadat? Rozhodně neuděláte chybu, sáhnete-li po celozrnných obilovinách, celozrnném pečivu, rostlinném másle, cottage, tvarohu, nízkotučném jogurtu, tvrdém sýru, libové drůbeží šunce, po čerstvém ovoci a zelenině či po cereáliích. Dopřát si můžete i med, marmeládu s nízkým obsahem cukru či light kompoty. Hodí se i cereální sušenky.

 

Jen připomínáme, že součástí zdravé snídaně jsou i vhodné nápoje v dostatečné míře, ale pitnému režimu jsme se věnovali podrobně v samostatném článku.

 

Není vůbec podstatné, dáváte-li přednost snídani sladké nebo preferujete snídaně slané. Vyberte si podle chuti. Důležité je jen to, aby vám snídaně poskytla důležité živiny a dostatek energie. Několik tipů na sladké i slané snídaně vám přinášíme.

 

Sladké snídaně

Cereálie - nepřislazované cereálie smícháme s ovocným tvarohem a podáváme. Cereálie můžeme také zalít mlékem a ochutit porcí čerstvého ovoce.

Sušenky - balení sušenek BeBe dobré ráno extracereální, které obsahují 40 % celozrnných cereálií a třtinový cukr, nízkotučný bílý jogurt, kousek ovoce. Nebo podávejte kysaný mléčný výrobek, 1 balení sušenek BeBe Dobré ráno se sníženým obsahem cukru, kus ovoce – například větší jablko či broskev.

Vločky – hrst ovesných vloček zalijeme nízkotučným nebo polotučným mlékem, osladíme lžící medu. K tomu podáváme opět čerstvé ovoce nebo zeleninu.

Jogurt s ovocem – do balení přírodního jogurtu (s živými kulturami), vmícháme porci ovoce pokrájeného na kostičky, přidáme lžíci slunečnicových a lžíci dýňových semínek a podáváme.

Müsli – připravíme si směs vloček (ovesné, pohankové, ječmenné, žitné, prosné, rýžové – od každého druhu vždy 1 lžíce), přidáme ořechy (na 2 lžíce vloček přidáme 1 lžíci ořechů). Vmícháme porci čerstvého na kostičky nakrájeného ovoce a přírodní jogurt. Ten můžeme rovněž nahradit mlékem.

 

Slané snídaně

Sušenky - balení sušenek BeBe Dobré ráno extracereální, kousek zeleniny (rajče, paprika, okurka), 50 g prsní šunky, 50 g netučného sýra.

Celozrnná bageta - celozrnnou bagetu rozkrojte, jednu půlku namažte rostlinným máslem nebo cottage, oblžte listy čínského zelí nebo ledového salátu. Přidejte 50 g prsní šunky. Podávejte s kouskem ovoce (jablko, pomeranč, mandarinky, broskve, švestky, hroznové víno, ananas...)

 

EXTRA INFO

Zdravá snídaně -  vybírejte z těchto druhů potravin:

Ovoce a zelenina -  zdroj vitaminů, minerálních látek a vlákniny

Obiloviny, cereálie, celozrnné pečivo -  zdroj sacharidů, které dodávají energii a nerozpustnou vlákninu

Mléčné výrobky -  zdroj bílkovin a vápníku

Masné výrobky (drůbeží či krůtí šunka)

 

Čtěte také:

Revoluce v lednici a ve spíži

Ovoce a zelenina

Přirozená výživa a strava

Nestačí jen začít cvičit

Co a kdy pít

Rychle, chutně, dietně