Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zdravé pečení

Vánoční cukroví je všeobecně považováno za nezdravě sladkou neřest. To lze však změnit několika jednoduchými obměnami. Cukroví bez cukru a vrstvy krému totiž chutná stejně báječně, jako to klasické, upečené podle tradičních receptů našich babiček. Nevěříte? Zkuste cukroví připravit s pozměněnými ingrediencemi a sami se o tom přesvědčte.

Méně tučné cukroví je lahodné a přitom podstatně lehčí a lépe stravitelné. A jak toho docílit? Důležité je vybrat správné přísady. Klasické přísady, kvůli kterým je cukroví tak nezdravé, se dají úplně jednoduše vyměnit za zdravější suroviny. Bílý cukr, bílá pšeničná mouka, levný tuk, kypřící prášek… žádnou z těchto věcí při pečení vánočního cukroví nepotřebujete. A věřte nebo ne, pokud použijete místo klasického cukru cukr třtinový, výsledek vás mile překvapí!

 

ČTĚTE TAKÉ:

Upečte si zdravé cukroví

Utečte vánočním faldíkům

Upečte si zdravé cukroví II

 

Proč je celozrnná mouka zdravější
Bílá mouka obsahuje jednoduché cukry, které putují přímo do krve a zvyšují krevní cukr. Naopak celozrnná mouka obsahuje polysacharidy a ty se uvolňují postupně. Kromě toho je bohatá na vlákninu a mastné kyseliny. Klasickou bílou mouku proto nahraďte moukou špaldovou, žitnou, ovesnou nebo pohankovou. Pokud máte obavy z používání celozrnné mouky, použijte bílou napůl s celozrnnou.

Čím nahradit cukr
Bílý rafinovaný cukr při svém zpracování ztrácí téměř všechny živiny (podobně jako bílá mouka). Jeho konzumací se tělo ochuzuje především o vápník. Není ale dobré cukr nahrazovat umělými sladidly. Zdravou náhradou cukru je třeba třtinový cukr nebo med, který sice obsahuje velké množství jednoduchých cukrů, ale tento přírodní produkt je mnohem zdravější. Další alternativou cukru jsou různé sirupy – agávový, javorový a další.

Jaký tuk zvolit
Nejdůležitější je, vybrat opravdu kvalitní tuk. Pokud nemáte zvýšený cholesterol či jiné zdravotní problémy, můžete si dopřát kvalitní máslo. Pokud ho chcete nahradit, měli byste sáhnout po kvalitních rostlinných tucích, které obsahují nenasycené mastné kyseliny. Pečivo vyrobené ze zdravějších rostlinných tuků je křehčí a jeho vůně se od máslového příliš neliší.

Krémy a polevy skrývají velké množství nezdravých tuků
Krémové náplně je proto nejlepší si vyrobit doma a případně je nastavovat pudinkem. Pokud kupujete hotové polevy, měli byste sledovat jejich složení a vybírat ty s největším množstvím kakaa. Pokud se vám nechce vyrábět krémy, zkuste karobovou pomazánku. Karob je zároveň ideální pro všechny, kteří mají alergii na čokoládu nebo si ji kvůli různým zdravotním potížím musí odpustit.

Kypřící prášek nahraďte vinným kamenem
Kypřící prášek obsahující fosfáty nahraďte proto kypřícím práškem z vinného kamene, který je bezfosfátový i bezlepkový. Pro strávníky s bezlepkovou dietou jsou na trhu i speciální pečící směsi do perníku.

Další tipy pro zdravé pečení:

- Místo běžného sušeného ovoce kupte nesířené. Marmelády používejte nejlépe domácí nebo v bio kvalitě.
- Stačí jen špetka bourboun vanilkového cukru a cukroví, díky voňavé pravé vanilce, chutná hned o něco jemněji.