Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak na zdravou výživu dětí

Už od narození je výživa dětí závislá na jejich rodičích. Děti se učí především nápodobou, a proto všechno, co vidí doma, mají tendenci opakovat. Ve stravování platí toto pravidlo dvojnásobně. Jídelní zvyklosti, které si děti vštípí jako malé, budou považovat za normu, a tuto normu je v pozdějším věku velmi těžké změnit. Proto je extrémně důležité věnovat stravování dětí pozornost, a to i v případě, že tomu tak v rodině bez potomků dosud nebylo.

Děti by se měli už od malička učit, že základem správné výživy je pravidelnost. Pokud jí rodiče nahodile, ráno vybíhají do práce bez snídaně a nikdy se doma rodina nesejde u prostřeného stolu, není nepravděpodobné, že i samo dítě bude mít s pravidelností potíže. Zkuste svoje ratolesti učit, že snídat je běžné a přirozené, že k jídlu jsou doma určené určité prostory, ale také to, že jedení je společenskou záležitostí, při které se rodina může po celém dni sejít a popovídat si.


ČTĚTE TAKÉ:

Zdravé vaření pro vaše děti

Jak naučit děti milovat zeleninu

Pozor na příliš barevné cukrovinky!

 

Pokud jako rodiče preferujete tučná, sladká a jinak nezdravá jídla, nemůžete očekávat, že Vaše děti budou chtít jíst zdravě. Jestliže nechcete, aby se v pozdějším věku potýkaly s nadváhou či obezitou, zdravotními problémy a posměšky ze strany okolí, zamyslete se i Vy nad Vašimi stravovacími návyky. Mějte stále na paměti, že to, co jíte Vy, budou chtít jíst také ony.

Dnes to mají rodiče i jejich potomci těžší, než tomu bylo v minulosti. Na pultech obchodů je spousta lákadel a děti samozřejmě chtějí to, co vidí. Zkuste jim přijatelnou formou vysvětlovat co jíst a co nejíst a proč a nabídněte jim místo hezky zabalené sušenky nějakou jinou, ale také lákavou, alternativu.

Je smutné, že právě ve výrobcích pro ty nejmenší je spousta chemikálií, aby tyto výrobky dobře chutnaly a vypadaly, ale právě dětský organismus je na takové látky velmi citlivý. Zkuste číst alespoň obaly potravin, kterými děti krmíte a sledujte, zda neobsahují škodlivá éčka, barviva, umělá sladidla nebo konzervanty.

Učte děti už od malička pít neochucené vody, jíst zeleninu, ovoce a libové maso. Učte je, že člověk by měl jíst pravidelně a pestře, a že sladkosti, brambůrky a sycené nápoje jsou jen občasným doplňkem jídelníčku, který se rozhodně nekonzumuje denně.

Děti by do určitého věku neměly rozhodovat o tom, co budou či nebudou jíst. Je jasné, že chtějí jíst to, co jim chutná, co vidí u svých vrstevníků nebo v televizi, ale takové stravování velmi často vede k nadváze. Zodpovědnost leží vždy na bedrech rodičů.

Nechte Vaše děti, aby Vám pomáhaly v kuchyni při vaření a přípravě jídla, i když pak budete o to déle uklízet. Je důležité, aby se děti učily, že jídlo nepochází jen z obchodů, ale že je také nutné ho připravit.

Děti, které jíst odmítají, nenuťte násilnou formou, aby si nevytvořili k jídelní situaci averzi. Zkuste vymýšlet různé hry a odměny za snědenou porci a během stolování vytvořit příjemnou atmosféru. Bude to sice pro Vás opět práce navíc, ale určitě to stojí za to. Vzpomeňte si také na nepříjemné zážitky, které jste jako malí zažili s jídlem Vy a pokuste se jich ve výchově vyvarovat (např. dojídání porce za každou cenu a nucení do velmi neoblíbených jídel).


Autor: Veronika Staňková