Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jaké potraviny jsou zakázané při hubnutí?

Říká se, že když chce člověk hubnout, může jíst vše, ale v omezené míře. To však platí jen při dodržení podmínky kalorického deficitu. Jestliže se budete živit hranolkami a čokoládou a celkové množství přijaté energie bude nižší, než kolik energie vydáte, pravděpodobně bude číselný údaj na osobní váze klesat. Číslo na váze ale už nic neříká o tom, jaké procento tuku se skrývá pod kůží, kolik vody tělo obsahuje, nebo jaký je podíl aktivní svalové hmoty. Z tohoto hlediska tedy není zakázaná žádná potravina, pokud je konzumována s mírou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Hladové potraviny - víte, které to jsou?

Jíst podle kalorií - ano nebo ne?

Nemějte hlad. Potraviny, které vás zasytí.

 

Také se říká, že zakázané ovoce nejlépe chutná, takže bychom se podle tohoto přísloví neměli zříkat žádného jídla, byť by bylo sebesladší nebo sebetučnější. Mnozí výživoví poradci proto radí zařadit si denně do jídelníčku alespoň kousek neřesti v podobě několika čtverečků čokolády nebo si jednou týdně dopřát dle libosti (tzv. prasečí den nebo cheat day). U některých disciplinovaných jedinců může tento přístup fungovat, protože vědí, že mají ve stravovacím plánu prostor také na potěšení. Dodržovat režim pro ně pak není s vidinou lákavého chodu tak těžké.

Na druhou stranu jsou mezi námi i tací, kteří chtějí po ochutnání kousku něčeho dobrého stále víc a podrážděné chuťové pohárky pak nedokážou uklidnit. V takovém případě je lepší lákadla obcházet obloukem a po dobu snižování hmotnosti k nim ani nepřičichnout. Ne, že by jeden takový přestupek nějak výrazně ohrozil linii - spíš dá zabrat psychice, protože spustí bažení po dalším jídle, jako doušek vína vyvolá chuť na pití v alkoholikovi.

Jen těžko lze přesně říct, které potraviny jsou při hubnutí zakázané, protože takový pomyslný žebříček si každý tvoří sám. Neexistuje nic jako jídelní zákony, jež by vám říkaly, že to či ono nesmíte a po jejich porušení by vás zatkla jídelní policie. Tím policajtem jste vy sami.

I když si pod pojmem „zakázaná potravina“ každý představí něco jiného, existují určité skupiny jídel, které jsou při hubnutí mnohem více rizikové, než jiné.

V první řadě k nim patří průmyslově vyrobené sladké laskominy, jako čokoládové tyčinky, sušenky, oplatky, čokolády či bonbony. Nejen, že obsahují tuny cukru a tuku, ale také spousty aditiv (éček, ochucovadel, zahušťovadel, sladidel, barviv, stabilizátorů a konzervantů). Jednoduché cukry rozbouří hladinu cukru v krvi a inzulin, produkovaný slinivkou, se pak postará o efektivní ukládání tělesného tuku.

Těsně v závěsu je cukrářský sortiment a sladké pečivo - buchty, vdolky, koblihy, croissanty, muffiny, donuty, koláče, sladké plněné šátečky, cup cakes, listové pečivo, bublaniny nebo bábovky. Kombinace jednoduchých cukrů, bílé pšeničné mouky a ztuženého tuku je přímo vražedná.

Slané pekárenské produkty na tom také nejsou o moc lépe - tukové rohlíky, bílé pšeničné bagety, toustový chléb nebo veky nepřinášejí organismu kromě pouhé prázdné energie vůbec nic dobrého. Pozor si také dejte na pečivo celozrnné - je sice díky vláknině a minerálům zdravější, ale energetickou hodnotou tomu obyčejnému, světlému, směle konkuruje.


Absolutní zákaz vstupu do našich úst by během hubnutí měly mít pochoutky z fast foodů a smažená či extrémně tučná jídla - hranolky, hamburgery, pizza, smetanová zmrzlina, smažený sýr nebo řízek, majonézové saláty, knedlíky, tučná masa (slanina, bůček, škvarky), smetana, chipsy, pražené oříšky a další.

Pokud si nedokážete dát „jen kousek“, raději si nedávejte vůbec. Zákazy jsou sice omezující, ale k redukci hmotnosti omezování zkrátka patří. Člověk navíc občas potřebuje jasné a pevné hranice, a to i v jídle. Za jejich občasné porušení si jako trest udělte spoustu pohybu.


Autor: Veronika Staňková