Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Voda - čirý zázrak

Pokud budete denně pít dostatečné množství vody, jíst vyváženou stravu, pravidelně cvičit, dostatečně odpočívat, bavit se a smát ulehčíte svému organismu od řady problémů. Voda patří mezi nejdůležitější prvky k udržení optimální kondice. Dbejte, abyste vypili alespoň 6 až 8 sklenic vody denně. Uvidíte, že se budete cítit skutečně líp, třeba jako právě zalitá květina.

 

Proč potřebujeme vodu:

–    pomáhá při trávení a vstřebávání stravy

–    pomáhá při vylučování odpadových látek z těla a ledvin

–    upravuje teplotu těla

–    působí jako lubrikant na klouby a membrány

–    tvoří veškeré výměšky a trávicí šťávy

 

Aby váš organismus mohl v běžných podmínkách fungovat potřebuje 1,5 až 2 litry denně. Toto množství se odvíjí od velikosti organismu, stravě, způsobu životního stylu a podnebí.

 

Jak vodu ztrácíme:

–    vylučováním, pocením a vyměšováním organismus ztrácí až 1,7 l vody

–    v horkém počasí se zvyšuje pocení

–    v chladném počasí se ztrácí voda dýcháním

–    fyzickou aktivitou

–    prostřednictvím ústředního topení, které organismus vysušuje

 

Voda je nejlepší i na redukční dietu

Voda omezuje chuť k jídlu. Věděli jste to? Nedostatek vody může tedy vést ke zbytečnému přejídání, protože mozek nerozlišuje mezi hladem a žízní. Máte-li pocit hladu, je možné, že ve skutečnosti organismus potřebuje doplnit zásoby vody. Budete-li pít více vody, časem zjistíte, že jste ubrali na váze i centimetrech. Vyhýbejte se ale dietním nápojům s umělými sladidly, neboť ty ve skutečnosti mohou způsobit pocity hladu.

 

Projevy dehydratace:

–    bolesti hlavy
–    únava, špatné soustředění
–    zácpa
–    tmavá moč
–    nepříjemný dech
–    potažený jazy a suchá ústa
–    svalové křeče
–    ztráta pružnosti pokožky
–    zapadlé oči a tmavé kruhy pod očima

 

Co pít

Nejlepší je samozřejmě voda. Ovocné džusy moc velkým přínosem pro organismus nejsou, obzvlášť ty slazené. Ovoce je vždy lepší konzumovat celé, protože obsahuje vlákninu a větší množství živin. Budete-li ale pravidelně jíst čerstvou zeleninu a ovoce, pak můžete tělu dodat až 1 litr tekutin.

 

Pijte 8x denně:

1.    Během spánku organismus ztrácí vodu, proto po probuzení vypijte velkou sklenici vody s plátkem citronu, který má čistící účinky.

2.    Musíte-li mít k snídani kávu, pak opět nezapomeňte na sklenici vody. Káva organismus dehydratuje.

3.    Dopoledne opět vypijte sklenici vody a snězte nějaké ovoce, například hroznové víno, meloun, kiwi) nebo zeleninovou přesnídávku.

4.    K obědu si dejte zeleninovou polévku. Pokud hubnete, apk nezapomeňte ještě vypít půl hodiny před jídelm opět sklenici vody. To způsobí pocit plnosti.

5.    Odpoledne než půjdete z práce domů vypijte sklenici vody nebo bylinného čaje.

6.    K večeři opět vypijte sklenici vody a snězte k tomu nějakou zeleninu nebo si připravte salát.

7.    Pozdě večer se vyhýbejte alkoholu a kofeinovým nápojům, neboť dehydratují organismus. Místo toho si dejte rostlinný koncentrát šťávy z aloe vera, který má navíc uklidňující účinky.

8.    Před spaním vypijte poslední sklenici vody.