Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Vláknina pomáhá hubnout. 8 nejzajímavějších faktů o vláknině.

Vláknina je pojem často skloňovaný v souvislosti s hubnutím i zdravým životním stylem. Ten, kdo se snaží nějakého kila zbavit, ale také udržet svoje trávení v kondici, by se jí rozhodně neměl vyhýbat. Poznejte tajemství vlákniny a začněte využívat její vlastnosti ve svůj prospěch.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč jíst luštěniny? Jsou zdravé a pomáhají při hubnutí.

Propašujte zeleninu do celého dne

Rezistentní škrob – přírodní zdroj vlákniny

 

1. Vláknina rozpustná - má schopnost absorbovat vodu a bobtnat a vám pak připadá, že máte plný žaludek. V trávicím traktu fermentuje, a proto může sloužit jako zdroj energie. Svým způsobem je to vlastně sacharid, který reguluje trávení dalších sacharidů (snižuje glykemický index), ale také trávení tuků. Díky tomu, že je živinou pro střevní bakterie, funguje jako prebiotikum.

2. Vláknina nerozpustná - nefermentuje, takže nepřestavuje pro naše tělo zdroj energie - a to je skvělá zpráva pro hubnoucí jedince! Také dokáže zvětšit svůj objem a navodit pocit sytosti a navíc popohání vyprazdňování, takže všechno nežádoucí odejde z těla pryč rychleji.

3. Doporučený příjem - denně byste měli zkonzumovat asi 20 - 35 gramů této pomocnice. Dětem přičtěte k věku číslo 5 a dostanete počet gramů, jenž by měly spořádat ony. S ničím se to ale nemá přehánět, takže ani s vlákninou - nadměrný příjem způsobuje plynatost i bolesti břicha a může zkomplikovat vstřebávání ostatních živin.

4. Prevence rakoviny - Česká republika si už dost dlouho drží prvenství ve výskytu rakoviny tlustého střeva. Nejlépe se mu vyhnete tím, že budete dbát na adekvátní příjem vlákniny a omezíte pojídání masných výrobků, jako jsou párky, klobásy a salámy. Vláknina je pro zdravá střeva naprosto nezbytná.

5. Tam, kam chodí i císař pán sám - díky vláknině bude vyprazdňování pravidelné a bezproblémové. Přidejte pohyb a pitný režim a máte zcela po starostech. Říká se, že vláknina je kartáčem pro střeva a toto rčení je zcela pravdivé.

6. Kde ji hledat - mezi nejbohatší zdroje rozpustné vlákniny patří luštěniny, lněná semínka, oves, žito, ječmen, jablka, banány, brokolice, mrkev a kořenová zelenina. Tu nerozpustnou hledejte v celozrnných obilovinách (ve slupkách), opět ve lněných semínkách, otrubách, ořeších, semenech, v květáku, fazolích, cuketě, celeru či rajčatech.

7. Energetická hodnota - každý člověk má jinou schopnost vlákninu vstřebat, a proto se nedá jednoznačně říct, kolik kcal v jednom gramu skrývá. Průměrně se odhaduje na 2 kcal na gram, což je polovina oproti sacharidům a bílkovinám a asi pětina oproti tukům.

8. Všelék - prokázalo se, že vláknina snižuje pravděpodobnost výskytu srdečních onemocnění, rakoviny, cukrovky, zánětů i obezity. Snižuje hladinu cholesterolu i cukru v krvi a také upravuje krevní tlak. Čistí pleť, redukuje žlučové kameny, vyplavuje z těla toxiny.  Je zkrátka téměř zázračná.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková