Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Vláknina - k čemu nám je dobrá

Kromě vyváženého příjmu cukrů, tuků, bílkovin, vitamínů, minerálů a tekutin by měl Váš jídelníček obsahovat také dostatek vlákniny. Vláknina je pro zdraví člověka nezbytná. To dokazuje bohužel také statistika, která řadí Českou republiku na první místo ve výskytu rakoviny tlustého střeva, která má přímou souvislost s nedostatkem vlákniny ve stravě.
   
Vláknina je nestravitelná část rostlin a funguje jako mechanický čistič střev. Má schopnost vázat na sebe cholesterol, proto je také dobrou prevencí nejen rakoviny, ale i cévně-srdečních onemocnění.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Neposlušná kila

Vláknina aneb i střeva potřebují svůj kartáček

Jak zabránit přejídání

 

Vláknina hraje velmi významnou roli také při snižování hmotnosti. Díky tomu, že je nestravitelná, lidský organismus z ní nedokáže získávat energii (kalorie). Na druhou stranu dokáže pomocí vody velmi zvětšit svůj objem, a tím Vám zajistí pocit sytosti. Vláknina také snižuje glykemický index potravy, proto nesmí chybět ani v jídelníčku diabetiků.

Tím, jak vláknina prochází trávicím ústrojím, zlepšuje a zrychluje jeho funkci, pomáhá v trávení a zamezuje zácpě.

Podle současných doporučení byste měli přijmout asi 30 gramů vlákniny denně. I zde platí, že nic se nemá přehánět – při nadměrné konzumaci vlákniny pak může docházet k plynatosti a hrozí riziko snížení vstřebávání některých důležitých minerálů ze stravy.

Vláknina se dělí na rozpustnou a nerozpustnou. Často v jedné potravině najdete oba dva druhy. Ta rozpustná je obsažená například v luštěninách (18g/100g), lnu (38g/100g), jablkách, banánech, brokolici, mrkvi, kořenové zelenině, bramborách a semenech psyllia. Nerozpustnou vlákninu najdete v otrubách (45g/100g), ořeších a semenech, zelených fazolích (3g/100g), květáku, v cuketě, celeru či v rajčatech.

Myslete na to, že téměř každé jídlo, které jíte, by mělo obsahovat vlákninu. Pokud Vás trápí zácpa nebo potřebujete hubnout, kromě jedení ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků a luštěnin si můžete přisypat vlákninu do jogurtu – kupte si sáček s otrubami v prodejně zdravé výživy nebo supermarketu. Vlákninu k přímému užívání také pořídíte v každé lékárně.

Pro správné fungování trávicího systému jsou nutné tři složky – vláknina, pohyb a tekutiny. Před samotným cvičením ale jídla, která obsahují velké množství vlákniny, omezte, aby Vás zbytečně nenadýmala.