Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Utužte svůj organizmus před zimou

V podzimním a zimním období byste měli věnovat zdravému životnímu stylu zvláštní pozornost. Na váš organismus čeká řada nástrah v podobě různých virů, nepříznivého počasí a nedostatku slunečních paprsků. Tělo bývá více unavené a snáze podléhá nemocem. Co vám v tuto dobu prospěje je úprava jídelníčku, dostatečný přísun vitamínů a otužování.


Sezónní strava

 

Podzim a zima je obdobím zvýšené aktivity plic a tlustého střeva. Proto můžete konzumovat kaloricky vydatnější stravu a více masa. Nezapomínejte ani na mořské ryby a místo běžné soli používejte mořskou. Do jídelníčku zařaďte mořské řasy, které mají na organismus blahodárný vliv. Obsahují lehce stravitelné bílkoviny, sacharidy a minerály, kterých je až 20x více než u zeleniny. Také vápníku mají 14x více než je v mléce, proto jsou řasy ideálním řešením pro ty, co nejí zeleninu ani mléčné výrobky. Jako přílohu můžete zvolit brambory, rýži s houbami, pohanku nebo jáhly. Z koření se doporučuje zázvor, bobkový list, nové koření, tymián, cibule, česnek apod. Důležitá je samozřejmě i zelenina, zejména brokolice, kedlubna, celer, špenát, květák, cibule, mrkev, červená řepa, hrášek a artyčoky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nasušte si bylinky

Nasušte si vitamíny na zimu

Hroznový cukr - klady a zápory

 

 

 

Prevence

 

Je všeobecně známé, že otužilý organismus je mnohem odolnější proti různým chorobám a neduhům. Pokud otužilí nejste, zkuste se pomalu zocelovat. Sprchujte se nejdřívé méně teplou vodou, pak vlažnou a nakonec krátce studenou. Skvělý je i pravidelný pobyt v sauně. Nezanedbávejte ani tělesný pohyb, dostatečně spěte a nezapomínejte odpočívat.

 

Vitamíny

 

Na imunitu má vliv dostatek ovoce a zeleniny. Bohužel v našich podmínkách během zimy obsah vitamínů a minerálů v ovoci a zelenině prudce klesá. Je to dáno pěstováním ve sklenících a technologickými úpravami. Na trhu jsou ale k dostání různé potravinové doplňky, které pomohou nedostatek vitamínů doplnit. Nezapomínejte na vitamín C, obzvlášť účinný je v kombinaci se zinkem. Významný posilovač imunity je také selen. Jeho účinnost zvýší vitamín E. Vitamíny skupiny B, takzvaný B-komplex zvyšují obranyschopnost organizmu. Nezapomínejte ale na to, že neplatí čím více vitamínů budete užívat, tím lépe. Některými se můžete i předávkovat, proto vždy pečlivě čtěte nápisy na krabičkách.

 

Bylinky

 

Z bylinných preparátů můžete zkusit Vironal, bylinný sirup působící proti virům, bakteriím v organismu a plísním ve střevech. Předchází také infekcím horních cest dýchacích, chřipce, zánětu dutin, onemocnění plic a středního ucha.

Echinacea  je vysoce účinná bylina, která předchází zánětům a bolestem v krku, nosohltanu a mandlí. Také působí proti některým zánětlivým procesům v trávicím traktu a močovém měchýři, posiluje imunitu, podporuje vykašlávání a povzbuzuje bílé krvinky k větší protiinfekční aktivitě. Pokud v době těhotenství či při jaterních chorobách nemůžete užívat lihový extrakt, kupte si echinaceu v tobolkách.

 

Léky berte s rozmyslem


 

Někteří lékaři a léčitelé tvrdí, že pro celkově zdravého člověka je zcela normální mít jednou až dvakrát do roka rýmu trvající zhruba jeden týden. Většinou přichází na jaře a na podzim, kdy se v člověku aktivují samoočistné procesy organismu. Akutní rýmou se tělo zbavuje škodlivin, které nestačily vyloučit játra, ledviny, plíce, střevo a kůže. Pokud tento čistící proces narušíte užíváním chemických léků, vylučování nečistot potlačíte a docílíte jedině toho, že se v budoucnu opět rychle nakazíte a budete náchylnější i k jiným onemocněním. Také snižováním horečky omezíte bojeschopnost imunitního systému a výsledkem může být stav, kdy sice nemáme zvýšenou teplotu, z nosu nám neteče, ale dlouhou dobu se budete cítit rozlámaní a unavení. Proto s léky nakládejte s rozumem.