Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Být či nebýt vegetariánem

Vegetariánství ani veganství už dnes nejsou exotické pojmy a na jejich příznivce se nehledí skrz prsty. Vegetariáni nejedí maso z různých důvodů, mezi které patří etika, zdraví, ale také náboženství. Vegani zašli ještě dál a vyhýbají se veškerým živočišným produktům.

Všechny alternativní výživové směry mají své výhody i nevýhody. Pokud se tedy rozhodujete, zda některý z těchto směrů vyzkoušet, nejprve si zjistěte všechny dostupné informace. Problémem je, že ty bývají často skreslené, podle toho, kdo je nabízí – zda příznivec, či odpůrce daného systému stravování.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Řadíte se k vegetariánům? Jezte více luštěnin a ořechů.

Minerály a stopové prvky ve výživě

Zdravé vitamíny

 

Naprostým základem je uvědomění si našich genetických vloh – člověk byl odjakživa lovec a sběrač, proto je trávicí ústrojí uzpůsobené ke zpracovávání masa, ale také rostlinné stravy. Masožravci z říše zvířat mají střeva relativně krátká, býložravci naopak dlouhá. Člověk se pak nachází někde mezi nimi. Tím, že začali lidé využívat oheň a tepelně upravovat své úlovky, si zajistili potřebné živiny pro rychlý rozvoj mozku a rozumových schopností vůbec. Pokud se člověk rozhodne, že nebude jíst maso, měl by vědět, z jakých jiných zdrojů může chybějící látky doplnit.

Výhodou rostlinné stravy je to, že obsahuje minimum nasycených mastných kyselin, spoustu vlákniny, vitamínů a minerálů. Horší je to s kvalitními bílkovinami, omega 3 nenasycenými kyselinami, jodem a látkami, které se nachází především v živočišných produktech (vitamín B12, železo). U veganů se pak často objevuje nedostatek vápníku a zinku.

Argument, že vegetariáni trpí méně kardiovaskulárními chorobami je sice častý, ale ne úplně objektivní. Lidé, kteří mají nějakou formu srdečně-cévního onemocnění, cukrovku, vysoký krevní tlak a jsou obézní, jsou zpravidla ti, kteří jedí spousty smažených jídel, průmyslově zpracovaných potravin a nemají dostatek pohybu. Konzumace libového masa, vajec a nízkotučných mléčných výrobků má s takovými obtížemi jen pramálo společného.

Díky široké nabídce na našem trhu nemusí ani vegetariáni a vegani trpět nedostatkem živin. Existují výrobky, které maso, vejce a mléčné produkty adekvátně nahrazují, ale také různé doplňky stravy, multivitamínové a multiminerální tablety.

Alternativní výživové směry by měly být postaveny na znalostech o složení konkrétních potravin – každý vegan by měl například vědět, že v máku je víc vápníku, než v mléce, že vitamín B 12 lze získat z řasy Nori (ale raději i z doplňků stravy), i to, že omega 3 nenasycené kyseliny nejsou jen v mořských rybách, ale také ve lněných semínkách.

Pokud si stále nejste jistí, zda Vám maso a živočišné výrobky prospívají, či nikoli, zkuste je na nějaký čas vynechat a uvidíte, jak se pak budete cítit. Čistě rostlinná strava rozhodně není pro každého, ale existují lidé, kteří z ní profitují. Nezapomínejte, že vegetariánství ani veganství neznamená jíst smažené bramborové lupínky a hranolky s kečupem, ale spoustu ovoce, zeleniny, luštěnin, obilnin, semen a ořechů.


Když ze svého jídelníčku vypustíte smažené řízky, tučná masa, uzeniny, párky, trvanlivé salámy, paštiky, vepřové konzervy a tučné smetanové zmrzliny, určitě svému tělu prospějete!


Autor: Veronika Staňková