Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Podzim: ideální doba kdy vařit a jíst podle sezóny

Jestli si myslíte, že s koncem léta končí i sezóna čerstvého ovoce a zeleniny a vy se musíte vrátit k mdlým rajčatům z Holandska, scvrklým španělským paprikám  a unavenému římskému salátu, jste na velkém omylu. Na podzim je česká zelenina ve vrcholné formě! Máme tu celer, řepu, čekanku, mrkev, dýni, luštěniny. Takže pochutnávat si sezónně můžete až do jara, do další sezóny…

Nakupovat, vařit a jíst potraviny podle toho kde a kdy byly vypěstovány (na území České republiky a v období sklizně nebo bezprostředně po sklizni) je asi ten nejlepší gurmánský trend. Plodiny netráví týdny na dálnicích a měsíce ve velkoskladech – jsou levnější. A protože jsou taky čerstvé, zachovávají si mnohem víc vitamínů a minerálů. Navíc jsme po mnoho staletí zvyklí je jíst, jsou našim středoevropským žaludkům nejbližší a tudíž nejpřirozenější.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak připravit zdravou svačinu

Grilovaná zelenina

Jaké ovoce konzumovat při redukční dietě

 

To nejlepší ze sezónní zeleniny.
Začneme těmi na první pohled nejobyčejnějšími plodinami. Jsou levné, rostou na každém druhém zahradním políčku. A my si s nimi často nevíme rady – připravujeme je na jeden, maximálně dva způsoby… K naší velké škodě.    

Celer
Obsahuje spoustu vitamínů, zejména skupiny B.  Z minerálů v něm najdeme draslík, hořčík, chrom, železo, zinek i jód, a všechny v poměrně vysokém množství. Také je považován za přírodní afrodiziakum. V kuchyni je ovšem jeho největší předností variabilita. Skvěle se totiž uplatní v pokrmech, jejichž smyslem je celer chytře schovat před nedůvěřivými strávníky – například v polévce. Jako pyré spolu s na másle orestovanou cibulkou a polévkovým kořením nemá tato zelenina konkurenci.
 
Pokud vám typická éterická vůně celeru nevadí, či ji dokonce vyhledáváte, bohatě ho užijete v salátech a remuládách. Stačí jen smíchat nadrobno nakrájený celer s kyselou okurkou a čerstvými bylinkami. Na trhu už je naštěstí k dostání omáček rozličných příchutí. Na celerovou remuládu je ideální hořčicová. Čtěte ovšem pečlivě etikety, ty nejdůležitější informace bývají psány tím nejmenším písmem. Jedině tak vyberete tu nejkvalitnější omáčku. Rozhodně se zaměřte na ty bez konzervantů a umělých barviv. Nespletete se, pokud vyberete ze sortimentu firmy Spak. Jejich nabídka příchutí je skutečně široká a jejich výrobky jsou do české kuchyně ideální – z čerstvých surovin a bez přidaných chemických látek. 

Zelí

Vypadá tak obyčejně, a přitom má spoustu léčivých vlastností. Jen namátkou: pomáhá při léčbě žaludečních vředů, působí  proti kašli. Nikdo po vás samozřejmě nechce, abyste jako králíci chroupali zelí, i když tedy pravidelné žvýkání zelného listu je levná a účinná prevence léčby paradentózy. Ani z něj nemusíte vařit zelňačku nebo ho přidávat ke knedlíkům... Zkuste oživit svůj jídelníček svěží svačinkou – salát Coleslaw. Opět neskutečně jednoduché na přípravu. Promísíte nadrobno nakrájené zelí, mrkev, okurku nakládačku a cibuli, vmícháte majonézu, stříknete trochu octa a okořeníte podle chuti…

 

Pokud se vám nechce připravovat složitě vlastní majonézu, na trhu jsou už k dostání takové druhy, které se té domácí naprosto vyrovnají. Zkuste tu od Spak – bez konzervantů, éček, barviv a navíc s řepkovým olejem, který je mnohem kvalitnější než běžně používaný slunečnicový. Řepkový olej je co do zdravotních benefitů přirovnáván k olivovému oleji. Navíc je našemu středoevropskému organismu přirozenější.