Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Dietní úprava potravin

Můžete mít lednici k prasknutí naplněnou zdravými potravinami a spíž zrovna tak, ale pokud jsou takové potraviny nesprávně zpracované, ke zdravému tělu a štíhlé linii Vám příliš nepomohou.

Nákupem celý proces správného stravování teprve začíná. Je nutné vědět, po jakých produktech sáhnout, číst složení a překontrolovat minimální trvanlivost.  Po dopravení nákupu domů lze ještě napáchat mnoho škod nesprávným skladováním.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zelenina - pro zdraví a hubnutí

Zásady zdravého domácího stravování

Co by nemělo chybět ve správné kuchyni

 

Zásadou číslo jedna je nekonzumovat potraviny s prošlým datem spotřeby. Sice v některých případech ušetříte pár korun, ale věřte, že za případné zdravotní komplikace to rozhodně nestojí. Také se urychleně zbavte produktů s viditelnou plísní na povrchu – pouhé odstranění plísně nic neřeší, protože její vlákna dokážou prostoupit celým výrobkem, aniž by byla viditelná. Dejte si pozor hlavně na biopotraviny a z nich především na pekárenské výrobky. Kvůli tomu, že není bio obilí chemicky ošetřováno, plísně mají volné pole působnosti. Pojídáním plesnivých bio potravin (plíseň nemusí být na první pohled vidět!) si můžete způsobit víc zdravotních problémů, než jejich běžnými alternativami.

Jednou ze zdravých variant, jak upravovat jídlo, je neupravovat ho vůbec. Když do svého jídelníčku zařadíte spoustu čerstvého ovoce a zeleniny, nemůžete udělat chybu. Na druhou stranu ale syrová strava nedělá mnohým dobře, protože náš trávicí k tomu není přizpůsobený.

Dalo by se říct, že nejšetrnější způsob tepelného zpracování potravy je dušení na vodní páře. Zelenina v sobě uchová skoro všechny vitamíny, jež by se prostým vařením ve vodě „odplavily“. Na vaření ve vodě také není nic špatného nebo nezdravého, jen je nutné hlídat jeho délku. Opět hlavně zelenina dlouhým vařením dost trpí a pozbývá na kvalitě.

Protože vařit a dusit nelze všechno, co bychom chtěli, dostává se ke slovu pečení. Maso, připravené pomalým pečením v troubě je nejen zdravé (ne, pokud pečeme prorostlý bůček), ale také velmi chutné a snadno stravitelné. Pečená zelenina se také těší velké oblibě a je o něco chuťově zajímavější, než její dušené a vařené konkurentky.

Když přijde řeč na nezdravou úpravu potravin, mluví se hlavně o smažení. Smažení za použití kvanta oleje, sádla nebo másla opravdu není úplně fit volbou, ale díky moderním pánvím, na kterých lze upravovat potraviny téměř bez tuku, se i tato úprava stává přijatelnější.

Důležité je, na čem smažíte, popřípadě restujete. U tuků se rozlišuje tzv. kouřový bod (při jeho dosažení začínají vznikat škodlivé látky), a čím vyšší tento bod je, tím vhodnější je na tepelné zpracování (smažení, fritování). Obecně mají rostlinné oleje vyšší kouřový bod, než klasické máslo, avšak s výjimkou margarínů. Nejvyšší kouřový bod má často používaný řepkový olej (245 °C) a dál slunečnicový olej (232 °C). Máslo má pak kouřový bod kolem 177 °C a sádlo 182 °C. Ať už použijete jakýkoliv tuk, myslete na to, že jím zvýšíte celkovou energetickou hodnotu připravovaného jídla.

Grilování má také svá specifika – zplodiny hoření, které proniknou do potravin, mohou být rakovinotvorné, a proto je lepší upravovat oblíbené letní pochoutky na grilu elektrickém nebo plynovém. Nejméně zdravou úpravou jídla je pak fritování, jež promění jakoukoliv potravinu v kalorickou bombu plnou nezdravého tuku.

Snažte se jídlo (hlavně zeleninu) tepelně upravovat co nejkratší dobu a při nízkých teplotách. Na jaře a v létě si dopřejte čerstvost, a když budete přizváni ke grilování, pro jednou zapomeňte na výčitky svědomí z ne příliš dietního a zdravého stravování a jídlo si patřičně užijte!


Autor: Veronika Staňková