Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Tuk – dobrý sluha, ale zlý pán

Už dávno byl překonaný mýtus, že jsou tuky ve stravě člověka v postatě čistým zlem. Je pravda, že jeden gram tuku obsahuje více energie (9 kcal), než gram cukru (4 kcal) nebo bílkovin (4 kcal), ale na tento fakt lze hledět pozitivně – tuk Vám dá více energie na cvičení i do života. Navíc až 30% energie, kterou jedinec za den přijme, by mělo pocházet z právě z něho.

Díky tuku jsou potraviny chutnější a lákavější, což sice může vést při jejich nadměrné spotřebě k obezitě, ale na druhou stranu poskytují lidem potěšení z jídla.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Tuky a jejich význam pro lidský organismus

Clean eating - jezte čistě!

Jídlo jako droga

 

Některé vitamíny se rozpouštějí pouze v tucích, a tudíž by bez nich nepůsobily, ale tuky také obsahují esenciální mastné kyseliny, které tělo neumí samo vyrobit, ačkoliv je nezbytně potřebuje (kyselinu linolovou – „omega 6“ a alfa – linolenovou – „omega 3“).

Důležité je rozlišovat tuky, které jsou pro člověka vhodné, od těch ostatních. Méně vhodné tuky jsou takové, které byly průmyslově zpracované (to se netýká jenom tuků) a obsahují tzv. trans mastné kyseliny, nebo takové, které pocházejí z živočišné říše.

Ty živočišné totiž skrývají nasycené mastné kyseliny, pro zdraví ne úplně přínosné. Trans tuky a nasycené tuky mají tu vlastnost, že zvyšují hladinu cholesterolu v krvi. A aby to nebylo zase tak jednoduché, zvyšují především hladinu špatného, škodlivého cholesterolu (LDL), naopak ten dobrý cholesterol (HDL) snižují.

Nebezpečné trans tuky mohou vznikat i z dobrých, nenasycených tuků, a to jejich nevhodným zpracováním (zahřáním, hydrogenací apod.), a proto je dobré hledat pouze přírodní a nezpracované formy těchto látek. Podle výzkumů se trans tuky podílí velkou měrou na kardiovaskulárních onemocněních a výskytu rakoviny. Při nákupech se proto raději vyhýbejte potravinám, na jejichž obale se uvádí obsah hydrogenovaného nebo částečně hydrogenovaného tuku.

Abyste si tedy neškodili a zbytečně kvůli cholesterolu neohrožovali zdraví, vyhýbejte se tučným živočišným výrobkům (máslo, tučná masa, sýry a mléčné výrobky) a polotovarům (koblihy, dorty či plněné sušenky). Do jídelníčku zařaďte tuky, které jsou nenasycené a negativní vliv na hladinu cholesterolu nemají. Jezte tučné mořské ryby, olivový olej, ořechy a semena.

Problematika zdravých a nezdravých tuků je z velké části záležitostí chemie a zdůvodňování prospěšnosti nebo škodlivosti jednotlivých mastných kyselin spadá do kompetencí fyziologů, inženýrů a chemiků. Laikům stačí vědět, že by to neměli přehánět s pojídáním bůčků, másla a smetanových jogurtů, ani se oddávat laciným plněným sušenkám, koblihám a dalším takovým pochutinám, protože pak se zvýší hladina cholesterolu v krvi, člověk může dostat infarkt nebo mrtvici a položit si základy k vážným zdravotním komplikacím. Naopak si dopřávejte ořechy a semena, namažte si toast burákovým máslem a občas si dejte tučnou mořskou rybu. Přebytečné kalorie vyběhejte venku nebo vycvičte v posilovně s vědomím, že jste pro své zdraví udělali něco užitečného.

Odtučněných výrobků se ale taky zbytečně nebojte, většinou jen v jogurtech „light“ jsou místo tuku náhražky. Odtučněný tvaroh, cottage nebo mléko v sobě nic přidaného a nežádoucího neobsahuje, maximálně nechutnají tak dobře.


Autor: Veronika Staňková