Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co jsou funkční potraviny a superpotraviny?

Potraviny mohou být nejen zdravé nebo nezdravé, ale dokonce také superzdravé (tzv. Superfoods) nebo funkční (tzv. Functional foods). Tyto produkty se liší od běžných produktů hlavně tím, že velmi příznivě působí na naše zdraví.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vegetariánství jako módní výstřelek?

Clean eating - jezte čistě!

Sacharidy, Bílkoviny, Tuky - Víte, kde je najít?

 

Pravdou je, že jsou takové produkty dražší, než běžný sortiment, ale na druhou stranu máte jistotu, že svému tělu dopřáváte maximum. Tyto potraviny nejsou léky, a proto je nutné jíst je delší dobu, aby se jejich pozitivní efekt mohl projevit.

Superpotraviny jsou v podstatě přírodní produkty, které jsou nezvykle bohaté na vitamíny, minerály, vlákninu, antioxidanty, proteiny, enzymy či jiné látky. Většinou pocházejí z exotických míst a jsou známé tisíce let. Právě díky tomu, že podmínky, ve kterých se superpotravinám daří, jsou drsné a nehostinné, jsou tyto plodiny nuceny schraňovat si abnormní množství výživných látek, aby vůbec přežily.

Dnes je můžeme snadno najít také v našich supermarketech nebo prodejnách se zdravou výživou. Mezi nejznámější z nich patří kustovnice čínská, která vyniká obsahem proteinů a antioxidantů a je k dostání i v běžných supermarketech, dál chia semínka – semínka šalvěje hispánské, jenž umí skvěle hydratovat organismus a mají ohromný obsah omega 3 mastných kyselin, dále třeba nepražené kakaové boby, sloužící jako skvělá náhrada čokolády, plná vitamínů a minerálů, konopná semínka bez omamného efektu, zato se spoustou vlákniny, vápníku, železa, hořčíku, mědi, manganu i zinku a mnoho dalších plodin, jako je mladý ječmen, řasa spirulina, bobule Acai, Quinoa a podobně.

Aby si superpotraviny zachovaly co nejvíce živin, je důležité myslet také na jejich šetrné zpracování. Zapomeňte na dlouhé vaření – všechny tyto zázraky patří totiž do kategorie „Raw food“, tzv. živé stravy, a je tedy vhodné konzumovat je v co nejpřirozenějším stravu.

Kvůli tomu, že se drtivá většina běžných potravin průmyslově zpracovává, se v nich zároveň ničí výživné látky. Ty plodiny, které neprojdou továrnami, jsou zase pěstovány v půdě, na kterou jsou kladeny obrovské nároky, a tak jim nemůže poskytnout dostatečnou výživu. Aby byla půda schopná plodit, používá se genetická modifikace, ale nikdo neví, jaké může mít nežádoucí účinky na zdraví člověka i prostředí.

Aby se obsah biologicky aktivních látek v potravinách opět zvýšil, začali výrobci potraviny o takové látky obohacovat, nebo je naopak zbavovat látek antinutričních (ty snižují využitelnost živin), a tak vznikly funkční potraviny.

Mezi nejznámější z nich patří mléčné výrobky, obohacené o bakterie, cereálie s přidanými vitamíny, ovocné džusy s extra vlákninou, mléko bez laktózy, potraviny s přidanými antioxidanty, margaríny s omega 3 kyselinami a podobně.

Pokud je Váš jídelníček málo pestrý a nevyvážený, bohužel Vás superpotraviny ani funkční potraviny nezachrání. Nebojte se ale některé z nich vyzkoušet a utvořte si názor sami. Je pravděpodobné, že se jejich účinek nedostaví bezprostředně, ale při dlouhodobější konzumaci se budete cítit lépe. Základem však zůstává pravidelná, pestrá strava a dostatek pohybu i odpočinku.


Autor: Veronika Staňková