Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co servírovat v zimě dětem na talíř?

Dětský organismus je třeba v zimním období zahřát nejen teplým oblečením, ale i správně zvolenou stravou. V zimním období se totiž funkce v lidském těle zpomalují a přichází nadvláda ledvin. Pokud ale ledviny správně nefungují, mohou způsobit opakované nemoce, oslabit imunitu organismu a podpořit vznik různých alergií. Proto je nezapomínejte prohřívat i zevnitř.

 

Změny ve stravě

 

V zimním období by strava měla být založena na teplé kuchyni, která je bohatá na bílkoviny, maso a luštěniny.  Organismus si totiž potřebuje udělat zásoby, které využije v období nemoci. Velmi vhodné jsou také sladké i slané obilninové kaše. Můžete střídat ovesné, jáhlové i pohankové, které připravíte jen ve vodě nebo v mandlovém mléce. Slaďte nejlépe medem nebo javorovým sirupem, kořeňte skořicí a přidávejte různá semínka a ořechy. V zimě se také doporučuje kuba, kulajda nebo kroupy s hrachem a houbami. Nemocné dítě ovšem do jídla nenuťte, pokud se brání. Zkuste mu připravit zeleninový nebo masový vývar, rýži s dušenou mrkví nebo jablkem a odstátou vodu.

 

Všemocné polévky

 

Polévky vařte husté s množstvím zeleniny, obilovin a luštěnin. Přidávat můžete i mořské řasy. Co ledviny učitě posílí jsou fazole azuki. Jedná se o jednoletou rostlinu pěstovanou ve Východní Asii a v Himaláji. Fazolky azuki jsou zásobárnou vitaminu B, minerálních látek a ve zvýšeném množství obsahují také železo a vápník. Díky snadné stravitelnosti jsou vhodné pro děti, těhotné a kojící ženy. Zajímavé je, že narozdíl od jiných fazolí můžete azuki nakličovat a zvýšit tak jejich blahodárné účinky na organismus. Azuki přídávejte do jídel dobře uvařené, aby byly ještě lépe stravitelné. Klidně je můžete i rozvařit a zahustit jimi omáčky, polévky nebo vyrobit z nich pomazánku. Pokud chcete posílit dětský organismus po nemoci, pak uvařte polévku z kapra a kořenové zeleniny.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Hyperaktivní dítě - jak mu pomoci?

Rizika pozdního mateřství.

Dieta kontra početí.

 

Dostatek zeleniny

 

Kořenová zelenina je pro organismus v zimě důležitá. Používejte také špenát, růžičkovou kapustu, pórek, polníček, petrželovou a cibulovou nať. Skvělé je i kyselé zelí. Kvašení totiž prospívá mikroflóře ve střevech a posiluje imunitní systém.

 

Síla koření

 

Prochladlému dítěti podávejte zázvorový nebo bylinkový čaj z tymiánu, skořice, lékořice, fenyklu nebo šalvěje a dochuťte jej medem a citrónem. (Med podporuje tvorbu hlenu a zvlhčuje sliznice). Zkusit můžete i zelený čaj s echinaceou, která pomáhá posílit obranný systém organismu. Dobrý je i sirup Dr. Theiss Aktiv Imun obsahující výtažek z divoké růže rostoucí ve středomoří. Přípravek pomáhá proti nejrůznějším virům, bakteriím a plísním. Kromě toho obsahuje polyfenoly, které brání pronikání virů do buněk a odvádí z těla jedovaté látky.