Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co jíst, abychom zůstali štíhlí

Zůstat štíhlý a nepřibírat je vlastně velmi jednoduché. Stačí konzumovat pouze ty potraviny, které uvolňují tuk a vyhnout se těm, které tuk tvoří. Jenže kdyby to bylo tak snadné, lidé s nadváhou by neexistovali.

Po čem se tedy tloustne a po čem ne


Tuk uvolňují pouze tzv. přírodní potraviny, jako ovoce, zelenina, luštěniny, houby, syrová strava všeobecně, celozrnné produkty, sója a tofu, přírodní rýže, brambory, vejce, drůbeží maso bez kůže a libové maso. Nadváhu a tloustnutí způsobují  průmyslově upravované potraviny, jako jsou například hranolky, salámy, koláče nebo slazené nápoje.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nadváha. Co všechno vám může způsobit?

Vede vaše jídelní chování k nadváze

Zhubnout a váhu si udržet. Víme, jak na to!

 

Existují ale potraviny, které se na první pohled zdají zdravé a přitom obsahují řadu chemikálií, které vašemu tělu ublíží daleko víc než cukr nebo tuk.

Příklady, kterým potravinám byste se měli vyhnout:


Ochucené müsli tyčinky a cereálie
Většina ochucených cereálií a müsli tyčinek je vyrobena z rafinovaného cukru nebo sirupu. Než si tedy nějakou koupíte, přečtěte si jejich složení na etiketě. Místo takových tyčinek ochutnejte třeba  pufované jáhly nebo pšenici kamut (k dostání v prodejnách zdravé výživy).

Kupované salátové dresinky

Většinou jsou plné cukru, soli a umělých přísad a navíc obsahují i velké množství tuku. Mnohem lépe uděláte, když si připravíte domácí dresink. Vše, co potřebujete, je kvalitní olivový olej, citron, sůl a pepř. Případně můžete přidat i ocet, balsamico dle vašeho výběru.

Kuskus
Tato oblíbená obilovina není v podstatě nic jiného než druh sacharidu. Ačkoliv se kuskus tváří velmi zdravě, jeho výživová hodnota je velmi nízká. Vyzkoušejte raději bílkovinami nabitou obilovinu quinoa.

Vegetariánské burgery s tofu

Odborníci tvrdí, že většina vegetariánských burgerů na trhu je vyráběna ze zpracované verze soji, která může být geneticky upravená a silně alergenní. Proto opět než něco koupíte, nastudujte složení výrobku.

Nízkotučné výrobky

Veškeré výrobky s označením nízkotučné, dietní, nízkokalorické nebo bez tuku jsou nezdravé. Vysokokalorické složky potravin jsou totiž nahrazovány mnohem horšími látkami, které jsou pro tělo nežádoucí. Podle některých odborníků jsou paradoxně příčinou obezity, a dokonce mohou způsobit i neplodnost.

Mléčné výrobky bez tuku

Nízkotučné mléko a mléčné výrobky jsou vyhledávanou variantou pro ty, kteří si hlídají váhu. Nicméně tuk obsažený v mléce a mléčných výrobcích je nezbytný pro štěpení vitamínu D, který pomáhá budovat silné kosti. A pozor na umělé přísady v jogurtech, které mohou způsobit překyselení žaludku.

 

Autor: Monika Kuželová