Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Čím nejlépe sladit?

Touhu po sladké chuti má člověk zakódovanou v genech. V minulosti platilo pravidlo, že co je sladké, to je zralé, a tedy poživatelné. Cukr je pohonem pro svaly i mozek, ale když je ho nadbytek, může vést k diabetu nebo obezitě. Na výběr máme sladidla přírodní, umělá, kalorická a nekalorická.

Umělá sladidla jsou mnohem levnější, než cukr, proto je producenti potravin tak rádi využívají. Navíc potraviny, které jsou slazené tímto způsobem, vydrží mnohem déle, protože bakterie umělá sladidla nerady.

I když jsou umělá sladidla většinou nekalorická, hubnout po nich rozhodně nebudete. Dáte – li si například kávu, slazenou umělým sladidlem, Váš mozek zaregistruje sladkou chuť. Těší se, že dostane energii ve formě cukru, ale ta nepřichází. Slinivka začne produkovat inzulin, hladina krevního cukru klesne a Vy budete toužit po sladkém o to víc. To, zda jsou chemicky vyrobená sladidla rakovinotvorná, nebylo nikdy přesvědčivě prokázáno, ale ani vyvráceno.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Na co si dát pozor na etiketách potravin

Trávení bez chemie

Pokrm, který vás udrží před podzim a zimu v kondici

 

Chuťové buňky lze velmi dobře vycvičit. Zkuste pomalu snižovat dávky cukru a jíst jen přirozeně sladké potraviny, jako je ovoce a zelenina a uvidíte, že po nějaké době na sladké přestanete mít chuť úplně. Jestli přece jen chcete sladit, používejte med, melasu, hnědý cukr, stévii, nebo si vyrobte vlastní sladidlo z rozvařeného ovoce.

Přírodní sladidla

Sacharóza – pod tímto názvem se skrývá běžný cukr, který je složený z jedné molekuly glukózy a jedné molekuly fruktózy. Je to tedy disacharid, který lze získat z cukrové řepy nebo cukrové třtiny. Hnědý cukr, ať už řepný nebo třtinový, je vhodnější, protože během výroby není bělený a zachovává si zdraví prospěšné látky, jako minerály, stopové prvky, vitamíny, aminokyseliny a enzymy. V jednom gramu cukru se skrývají 4 kcal. Sacharóza má vysoký glykemický index, proto je velmi nevhodná pro diabetiky, ale také poškozuje zubní sklovinu, protože nechutná dobře jen lidem, ale bohužel také bakteriím v ústech. Při zahřátí nad 186°C taje a mění se na karamel.
   
Glukóza
– hroznový, nebo také krevní cukr je monosacharid, složený z jediné molekuly. Získává se z hroznů vinné révy, ale také z bramborového nebo kukuřičného škrobu. Glukóza je nezbytná pro fungování Vašeho těla – je jediným zdrojem energie pro práci mozku a pro červené krvinky. Jestliže zásoby glukózy v těle dojdou, začne organismus jako zdroj energie využívat Vaši svalovou hmotu. Proto je při cvičení nutné správně jíst, aby k odbourávání svalů nedocházelo.

Fruktóza - neboli ovocný cukr, je rovněž monosacharid. Najdeme ho v  produktech, jako je med, ovoce, ale také zelenina. Slazení fruktózou by se mohlo zdát jako dobrý nápad – vždyť je z ovoce, a to je přece zdravé. Nicméně výzkumy ukázaly, že nadměrná konzumace tohoto cukru může vést k ukládání tuku v okolí jater. Tím je ohrožená jejich funkce a zdraví člověka celkově.

Med – tato hustá, sladká a lepkavá látka je považována celá staletí za velmi zdravou. Obsahuje totiž antioxidanty, které zmírňují negativní dopady stresu na náš organismus. Med posiluje imunitu, zlepšuje trávení, pomáhá v boji proti vysokému cholesterolu, ale také proti rakovině. Medem však raději nekrmte děti do 18ti měsíců – může totiž obsahovat cizorodé látky (toxiny), které jejich organismus neumí zpracovat. 

Melasa -  toto sladidlo vzniká jako odpadní látka po vycukernění cukrové řepy a třtiny. Je velmi zdravá a vhodná pro slazení. Obsahuje sacharózu, glukózu i fruktózu, esenciální mastné kyseliny a kyselinu palmitovou, vápník, hořčík, fosfor, draslík, sodík, selen, železo, zinek, měď, křemík, chrom a vitamín B. Zdá se, že právě melasa je díky prospěšným látkám, které obsahuje, tou správnou volbou pro zdraví.

Sirupy – koncentrované roztoky cukrů lze sehnat v různých podobách. Ve spoustě potravin je obsažený glukózo-fruktózový sirup, který je pro naše zdraví nevhodný. Sirupy, které jsou určené pro přípravu sladkých nápojů doporučit také nelze, protože jsou často barvené, plné stabilizátorů, konzervantů a umělých sladidel. Naopak sirup přírodní, jako třeba javorový, je bohatý na minerální látky a vitamíny, a proto bychom ho měli upřednostnit. V supermarketech je dnes běžně k dostání.

Nekalorická přírodní sladidla

Stevia – tato v poslední době velmi populární sladká rostlinka z Jižní Ameriky je ceněná pro své léčivé účinky. Jako sladidlo je téměř nekalorická, přitom má příjemnou chuť a je vhodná také na vaření a pečení. Od roku 2011 ji můžete najít pod označením E960. Seženete ji v obchodech v podobě tablet a roztoků, ale můžete si ji také sami vypěstovat v truhlíku za oknem. Pokud se snažíte hubnout, ale zároveň nechcete zatěžovat své zdraví chemikáliemi, je stévie jednoznačně výhrou.

Umělá sladidla


Aspartam – sladidlo, které je asi 200x sladší než cukr je dlouhodobě předmětem sporů kvůli bezpečnosti. Používá se v light nápojích a potravinách, mléčných výrobcích, obilovinách, žvýkačkách, konzervách a vůbec téměř ve všem. Odhadem je obsažen téměř v 5000 výrobcích! Je tepelně nestálý, a proto není vhodný pro vaření a pečení.

Xylitol, manitol, sorbitol – tyto alkoholické cukry se přirozeně nacházejí v mnoha druzích ovoce i zeleniny. Mají nižší kalorickou hodnotu, než běžný cukr, ale při zvýšené konzumací mohou mít projímavé účinky. Ze sladidel, která jsou průmyslově vyráběna, představují pravděpodobně nejmenší zlo.

Sacharin – tato sladká náhražka cukru se vyrábí z kamenouhelného dehtu. Je 500x sladší, než cukr a v potravinách je nutné ho mixovat s ostatními sladidly, protože má hořkou pachuť. Nahořklou chuť má také Acesulfam K i Cyklamát, další z chemicky vyráběných sladidel.