Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Vyrýsovat postavu Vám pomohou sacharidové vlny

Sacharidové vlny nejsou jiným pojmenováním populární cukrovinky, ale metoda, jak zredukovat podkožní tuk. Tak, jako každá jiná metoda, má své příznivce i odpůrce. Je velmi oblíbená především ve světě kulturistiky a fitness, protože dokáže tělo zbavit tuku, aniž by utrpěla svalová hmota. Tento systém hubnutí je velmi efektivní, ale zároveň velmi náročný.

Většina diet je postavena na snížení celkového energetického příjmu, díky kterému musí tělo sáhnout do tukových zásob. Protože je ale lidský organismus přizpůsobivý, po určitém čase si na snížený příjem přivykne a hubnutí se zpomalí nebo úplně zastaví.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zázračná proteinová dieta - zabiják kil

Dieta podle krevních skupin

Nejdivnější diety v dějinách

 

Teorie za sacharidovými vlnami je taková, že každý den jíte různé množství sacharidů a vlastně tím své tělo „šokujete“ a udržujete tím pádem metabolismus stále v chodu. Zároveň ale konzumujete spoustu bílkovin, takže pracně nabytá svalová hmota ubývat nebude.

Sacharidové vlny nejsou pro každého. Člověk, který se pro ně rozhodne, by neměl mít nadváhu a měl by být fyzicky i psychicky zdravý. Jejich dodržování vyžaduje alespoň základní znalosti o výživě a složení potravin, velkou touhu snížit množství podkožního tuku (spíš doladit a vyrýsovat postavu, než zhubnout!), ale také disciplínu.

Pokud se na vlnění vrhnete, smiřte se s tím, že budete muset obsah cukrů v potravinách sledovat a počítat. Existuje mnoho vzorců pro manipulaci s cukry, ale v zásadě během jednoho týdne postupně snížíte, a pak zvýšíte jejich obsah (nebo naopak). To, jak moc sacharidy uberete, záleží na Vašem pohlaví, výšce, hmotnosti a naléhavosti, s jakou chcete svaly rýsovat.

Pokud máte potíže s výkyvy hladiny cukru v krvi, raději se do vln nepouštějte - ve dnech s nízkým příjmem sacharidů si totiž můžete způsobit hypoglykemii, nevolnost či závratě.

Nevýhodou sacharidových vln je také jejich finanční náročnost. Mezi potraviny, které obsahují minimum sacharidů, totiž patří hlavně maso (kuřecí, krůtí, králičí, libové hovězí a vepřové, rybí) a vejce (bílky) a právě na nich je postavený jídelníček. Můžete také jíst zeleninu, ale jen takovou, ve které cukry příliš nejsou – neměli byste jíst hrášek, mrkev, kukuřici a podobně. S mléčnými výrobky musíte zacházet opatrně, protože ty mají zase vysoký podíl laktózy – mléčného cukru.

Naprostou nezbytností je příjem alespoň 3 litrů čisté vody denně, ale také úplné vynechání alkoholu a maximální omezení tuku v jídle. Vhodné je doplňovat vitamíny a minerály prostřednictvím doplňků stravy, protože jídelníček je přece jen omezený.

I během vlnění je důležité věnovat se aerobnímu i silovému tréninku, který dodá svalům tonus, pomůže pálit podkožní tuk a přiblíží Vás k vysněné postavě. Cvičení je v nízko-sacharidových dnech obzvlášť náročné, protože lidé bývají velmi podráždění a často mají málo síly a energie.

 

Jestliže se pro sacharidové vlny rozhodnete, myslete na to, že takový systém stravování není běžnou redukční dietou, ale doplňkem pro ty, kteří už tak svůj jídelníček kontrolují a cvičí. Nikdo by se do snižování sacharidů a zvyšování proteinů neměl vrhat bezhlavě – je třeba vytvořit přesný plán a všechno předem promyslet.



Autor: Veronika Staňková