Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč jíst rýži

Možná ani netušíte, jak je rýže pro organismus prospěšná. Obsahuje řadu látek utužující zdraví, krásu a vitalitu, předchází mnoha onemocněním trávicího traktu a je ideální potravou při různých dietách. Jezte rýži a nemusíte se trápit ani s váhou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cuketa je ideální pro hubnutí

Čočka - královna luštěnin

Vláknina - k čemu nám je dobrá

 

Více cenných prvků najdete v hnědé rýži
Rýže se pěstuje převážně v jižní Asii. Vedle pšenice a žita je rýže nejdůležitější obilovinou světa. Poskytuje potravu polovině zeměkoule. Nejhodnotnější je přírodní hnědá rýže (rýže Natural). Loupaná bílá rýže je totiž zbavena povrchových vrstev obsahujících minerály a B vitamíny. V zbylém zrnu je velký obsah sacharidů a malé množství bílkovin. Rýže parboiled má uchováno 80 % cenných živin.

16 důvodů proč jíst rýži

1. Rýže je lehce stravitelná, nepůsobí plynatost a proto je vhodná pro výživu dětí, starých lidí a jedince se žaludeční, žlučníkovou či pooperační dietou.

2. Rýže neobsahuje cholesterol.

3. Rýže neobsahuje lepek. Mohou ji tedy jíst i lidé s alergií na lepek.

4. Hrnek uvařené rýže obsahuje pouze 150 kalorií.

5. Díky obsahu minerálních látek a vitamínů je hnědá rýže ideální potravinou pro zdravé vlasy, nehty, kůži a kosti.

6. Rýže je bohatá na slizotvorné substance, což má význam pro léčbu zažívacích potíží a střevních onemocnění.

7. Rýže pomáhá zmírnit průjem. K tomu účelu je vhodné uvařit 25 g rýže v 1 litru vody.

8. Konzumování rýže zlepšuje stav kůže při lupence.

9. Rýže obsahuje 8 esenciálních aminokyselin. Pokud uvaříte rýži s luštěninami (např. čočkou, hrachem či sójou), získáme plnohodnotný zdroj bílkovin.

10. Rýže podporuje vylučování vody a zplodin metabolismu přes ledviny.

11. Škrob v bílé i hnědé rýži se tráví a absorbuje pomalu a při tom trvale uvolňuje do krve glukózu, což pomáhá kontrolovat hladinu krevního cukru. To je výhodné u lidí trpících cukrovkou či hypoglykemií (sníženou hladinou krevního cukru).

12. Rýže pomáhá snižovat riziko rakoviny tlustého střeva, prsu a prostaty.

13. Konzumace rýže snižuje krevní tlak.

14. Vývar z rýže pomáhá při vysokých teplotách a zánětech.

15. Působí preventivně i léčebně proti ledvinovým kamenům.

16. Podle makrobiotiky patří hnědá rýže mezi energeticky vyrovnané potraviny, tudíž není ani extrémně stahující či rozpínavá.


Autor: Monika Kuželová