Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Potřebujete se rychle a zdravě najíst? My víme, co si připravit.

Velmi často končí veškeré dietní pokusy a snahy o zdravější stravování na sklonku dne, po návratu z práce a při pohledu do prázdné lednice. Když jste po celém dni vyčerpaní, nepočítejte s tím, že se vrhnete s radostí do přípravy složitého a zdravého menu, jehož tvorba by trvala přinejmenším hodinu. Nečekejte také, že z nezdravých potravin, polotovarů či z prázdné spíže dokážete vykouzlit lehké, chutné a zdravé jídlo.

 

ČTĚTE VÍCE:

Přílohy k jídlu - ano nebo ne?

Jak odmítnout jídlo

Sacharidy, Bílkoviny, Tuky – Víte, kde je najít?

 

Základem pro to, abyste se stravovali zdravě, ale přitom chutně a lehce, je plánování. Naplánujte si, co budete celý týden jíst, jaké potraviny potřebujete nakoupit, kdy budete doma a kdy budete naopak jíst venku a vše si sepište na papír.

Rychlé jídlo vůbec nemusí být nezdravé, jak je obvyklé ve fast foodech, jen je nutné zapojit trošku fantazie a poctivé přípravy. Zpočátku může být takové plánování obtížné, ale pokud si na systém relativně rychlých jídel zvyknete, nebude Vám činit potíže. Navíc si pak můžete být jistí, že tím, co rychle připravíte a sníte, zároveň stejnou rychlostí nepřiberete.

I když nejste často doma, ujistěte se, že máte zásoby zdravých potravin. Nakupte si do mrazáku pytlíky s mixem zeleniny, špenát, fazolové lusky, květák či brokolici. Ukázalo se, že mražená zelenina není o moc horší, než čerstvá a navíc dlouho vydrží. Kdykoliv budete mít hlad, klidně i večer, jednoduše vytáhnete pytlík se zeleninou z mrazáku a chvilku ji podusíte na troše másla. Můžete také přidat zeleninový bujon a během chvilky máte na plotně horkou polévku.

Dalším výborným pomocníkem je trvanlivé pečivo. Připravte si zásobu knäckebrotů, celozrnných sucharů, lisovaného žitného chleba a kukuřičných chlebíčků. Tyto produkty mají obvykle dlouhou trvanlivost a Vy pak ráno nemusíte řešit, že předevčírem koupené rohlíky se hodí už akorát tak na strouhanku. I trvanlivé pečivo je stále pečivo, proto ho zařazujte jen do první poloviny dne a večer se mu vyhněte.

Velmi populární přílohou poslední doby se stal kuskus. Ten můžete mít doma, ale také v šuplíku pracovního stolu stále připravený. Stačí ho jen zalít horkou vodou z rychlovarné konvice a dál dochutit podle fantazie. Přidejte si do něho sýr Cottage, nakrájené tofu, kousky kuřecího masa nebo si ho klidně užijte s ovocem, bílým jogurtem a medem. Kuskus volte spíš ke snídani a obědu, protože se řadí mezi těstoviny a večer by Váš organismus sacharidy už nemusel využít.

Jestliže nestíháte pravidelně nakupovat čerstvé potraviny, klidně si spižírnu vybavte konzervami. Nejsou sice tak dobré jako čerstvé potraviny, ale určitě je lepší dát si půl plechovky fazolí, než se stavit cestou domů u stánku s pizzou. Pořiďte si konzervované červené i bílé fazole, kukuřici, hrášek, rajčata, nakládanou papriku a ryby. Tuňák ve vlastní šťávě se zeleninou je skvělá dietní večeře, kterou můžete mít doma v zásobě, a její příprava Vám zabere maximálně pár minut.

Mléčné výrobky, jako je mozzarella, Cottage či tvaroh Vám v lednici vydrží také relativně dlouho a můžete je jíst rovnou, bez zdlouhavé přípravy.

Jakékoliv narychlo vytvořené jídlo dochuťte dochucovadly, která mají sama o sobě dlouho životnost. Můžete použít med, domácí zavařeninu, hrubozrnnou hořčici, pesto nebo chilli omáčku.

Příprava dobrého jídla Vám nemusí zabrat spoustu času – stačí si jen dopředu rozmyslet, co si doma dáte, nakoupit ingredience a pak tak snadno nepodlehnete momentálním impulzům a nevrhnete se na otevřenou tabulku čokolády.


Autor: Veronika Staňková