Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Udělejte si rybí den

O tom, že ryby jsou vhodné pro naše zdraví slýcháme téměř každý den. Ryby jsou naprosto skvělým zdrojem kvalitních a dobře stravitelných bílkovin - ty jsou při hubnutí velmi důležité. Kromě toho zásobují náš organismus vitaminy A, D a B,a minerálními látkami jako jsou jód a zinek. Recepty pro Vás připravil dietolog Ing. Ivan Mach, Csc.

 

Lososové filety
Dvě 125gramové porce lososa, které můžete upéct na lžíci olivového oleje (určeném k tepelnému zpracování, tedy na pánev) s bylinkami na mírném ohni. Filety se během 15minutového pečení obracejí a po stranách opékají. V uvolněné šťávě a v oleji můžeme podusit na kousky nakrájené houby, v tomto případě lišky. Podáváme s novými brambory, vše ozdobíme bylinkami.

Nutriční hodnoty masa jsou: 25 g bílkovin, 21 g tuku, 3 g omega-3 nenasycených mastných kyselin, 0 g sacharidů.

 

Další Zdravé FITHALL recepty naleznete zde

 

Losos s ořechy a houbovo-octovou omáčkou
Ingredience na 4 porce: 700 g lososa bez kůže, 1 lžíce hrubozrnné soli, 4 lžíce lžíce jemně nasekaných mandlí, 4 lžíce jemně nasekaných lískových oříšků, 4 lžíce sezamových semínek, 2 lžíce nasekaného koriandru, 1/2 lžičky mletého černého koření, 1-2 lžíce olivového oleje.

Houbovo-octová omáčka:
300 g hřibů nebo žampionů, 4-8 malých cibulek, 1 lžíce másla, 1 lžíce olivového oleje, 2 lžíce balzamikového octa, 75 ml vody, sůl, mleté černé koření, 2 lžíce nasekané petrželky

Připravte si 4 stejné porce lososa, osolte a nechte 5 minut odležet. Poté sůl smyjte a rybu osušte. Troubu předehřejte na 170°C. Spolu smíchejte mandle, ořechy, sezamová semínka, koriandr a černé koření. Porce lososa pokapejte olivovým olejem a posypte směsí jader a sezamu. Pečte v troubě na středním ohni přibližně 8 minut, dokud není losos propečený. Hříbky nebo žampiony opláchněte a nakrájejte na malé kostičky. Cibulky oloupejte a nechte vcelku. Hříbky s cibulkami osmahněte na másle a oleji přibližně 5 minut. Přidejte ocet s vodou a omáčku povařte, dokud cibulky nezměknou. Podle chuti osolte a okořeňte a nakonec do omáčky přidejte nasekanou petrželku. Lososa podlitého octovou omáčkou podávejte na horkých talířích.

Norská rybí směs
Ingredience na 3 porce: 250 g lososího masa nakrájeného na kostky, 250 g tresky, 150 g oloupaných rajčat, 4 jarní cibulky nakrájené na kostičky, 50 ml na drobno nakrájeného pórku, 125 g nakrájené karotky, 70 ml netučného jogurtu, 75 ml netučného mléka, 125 ml vody, citrónová šťáva z 1/2 citrónu, pepř na dochucení

Na velké nelepivé pánvi duste rajčata a cibuli, až cibule změkne. Potom stáhněte oheň, přidejte další ingredience kromě masa a duste, až karotka změkne. Snažte se, aby se zeleninová směs bouřlivě nevařila. Nakonec přidejte lososí a tresčí maso a duste po oboru stranách do měkka. Podávejte s celozrnnou bagetou a zapíjejte vinným střikem z bílého vína.

1 porce obsahuje 272 kcal energie, 37 g bílkovin, 22 g sacharidů, 4 g tuku.


Voňavá lososová pomazánka
Ingrediene na 1 porci: 85 g netučného taveného sýra (okolo 20 % tuku v sušině), 1 lžička worchesterové omáčky, 2 lžičky čerstvé citrónové, pomerančové nebo limetkové šťávy,1 lžička čerstvě usekaného kopru nebo petržele, 60 g lososa keta* (uzeného, konzervovaného nebo čerstvě uvařeného), 1 celozrnná bageta o váze cca 100 g

Umleté nebo jemně nasekané maso z lososa smícháme s ochucovacími přísadami. Utřete vidličkou sýr se zelenou natí a worchesterem a vmíchejte k masu z lososa. Po ochutnání byste díky koření a sýru neměli cítit potřebu pomazánku dosolit. Aby pomazánka byla ještě chutnější a ráno jste nemuseli tolik pospíchat, připravte si ji už večer, aby se do rána v ledničce dobře odležela. Pomazánku mažeme na dvě rozpůlené části bagety a zdobíme petrželkou, popř. čtvrtkou citrónu. Zapíjíme zeleným čajem.


1 porce obsahuje 339 kcal, 34 g bílkovin, 44 g sacharidů, 3 g tuku.


* Losos typu keta je volně žijící druh lososa, který je na rozdíl od tzv. farmovaných (sádkových) druhů masitější, méně tučný, celkově menší a také o něco levnější.