Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak si správně rozvrhnout jídlo během dne (noci)?

Člověk je součástí přírody, a proto i fyziologické procesy, které v lidském těle probíhají, jsou z velké části ovlivněny vnějšími podmínkami. Každý jedinec má v sobě biologické hodiny, které se řídí ročním obdobím, počasím, ale také střídáním dne a noci.

V minulosti se lidé své biorytmy respektovali, protože jim ani nic jiného nezbývalo. Se západem slunce chodili spát, s jeho východem se probouzeli. Dnes, kdy si můžeme večer svítit žárovkami, pracujeme na směny a svůj program dne podřizujeme práci, není divu, že jsou vnitřní hodiny zmatené a lidé mají pak různé zdravotní potíže, problémy se spaním, ale také s hmotností. Je jasné, že každý nemůže podřídit svůj režim stravování, ale je dobré vědět, jak se stravovat během dne či noci tak, aby vnitřní pochody ve Vašem těle byly co nejméně narušeny.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zdravý jídelníček je polovina úspěchu k vytoužené postavě

Energetický výdej aneb není to jen o sportu

Jak zabránit přejídání

 

To, že by měl každý ráno snídat, není výmyslem módních časopisů a výživových poradců, ale naprostou nutností pro nastartování metabolismu a doplnění živin, které tělo během spánku vyčerpalo. Přirozeností člověka je aktivita v dopoledních hodinách, takže i největší energetický přísun bychom měli mít právě v první polovině dne. To, co sníte ráno a během dopoledne, máte šanci Vaše tělo strávit, aniž by si ukládalo tukové rezervy. Zda snídáte ihned po probuzení, nebo až o trochu později, záleží jen na Vás, ale snídani v žádném případě nevynechávejte.

Přibližně po třech hodinách po prvním jídle zařaďte dopolední svačinu. Organismus je nejvíc aktivní, proto potřebuje přísun energie. Pokračujte pak obědem opět po cca třech hodinách. Aby však nedošlo po obědě k útlumu, vynechejte z něho jednoduché cukry i sladkou tečku na závěr, aby se nerozkolísala hladina krevního cukru.

Odpoledne a večer se snažte omezit konzumaci sacharidů celkově – Vaše tělo se večer začíná připravovat na odpočinek a tolik energie už nepotřebuje. Naopak doplňujte bílkoviny, abyste během večera a noci zajistili svalům dostatek živin pro regeneraci. Zapomeňte na populární doporučení nejíst např. po páté nebo šesté hodině večer, když jdete spát v jedenáct. Vaše tělo by začalo hladovět a při první příležitosti by si uložilo tukové zásoby na „horší časy“.

Jestliže pracujete na směny a chodíte do práce na noc, platí stejná pravidla. Organismus chce v noci spát a je v útlumu, ale i na nočních směnách jíst člověk musí. Zaměřte se opět na bílkoviny. Jezte po třech hodinách, vyhýbejte se sladkostem a nedoplňujte energii ani nadměrným množstvím kávy. Práce ve směnném provozu je pro člověka nepřirozená, proto je nutné plánovat jídelníček o to pečlivěji.

Zamyslete se nad Vaším programem a vypátrejte, která denní či noční doba je pro Vás nejvíce riziková. V případě, kdy zjistíte, že jsou mezi jídly dlouhé pauzy, vybavte se jídlem (ovocem či zeleninou nakrájenou v krabičce, kefírem, jogurtový nápojem), které můžete konzumovat i na cestách v autě nebo v situacích, kdy nemůžete práci přerušit.


Autor: Veronika Staňková