Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Alternativní přístupy ke stravování – Raw food

Raw food, neboli živá, syrová strava, je snad nejdiskutovanějším a nejaktuálnějším trendem ve světě výživy. Není divu, že takový směr vznikl – lidé už mají totiž plné zuby umělých barviv, umělých sladidel, glutámátů, konzervantů, emulgátorů a průmyslově zpracovaných potravin, a proto se snaží začlenit do svých jídelníčků víc přirozenosti a přírody.

Jak se ale říká, všeho moc škodí, a to i toho dobrého, proto má i živá strava svoje limity, rizika a omezení.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Alternativní přístupy ke stravování – CKD

Alternativní přístupy ke stravování – Intermittent fasting (IF)

Alternativní přístupy ke stravování – dieta podle krevních skupin

Alternativní přístupy ke stravování – Paleo dieta

 

Raw food je směr stravování, který propaguje konzumaci potravin i nápojů v co nejpůvodnější podobě.  Potraviny se jí syrové, čerstvé, nebo ohřáté na maximálně 42 – 45 °C. Dalšími možnostmi úpravy je klíčení, mletí nebo sušení a mrazení.

Živá strava dál podporuje pojídání opravdu živých plodin, které obsahují enzymy, jako je ovoce, zelenina či čerstvé mléko. Enzymy jsou důležité pro většinu biochemických procesů v těle a v tepelně či průmyslově upravené stravě nepřežívají.

Podle přívrženců raw food stravování má živá, tepelně neupravená strava největší nutriční hodnotu – vysoký obsah vitamínů, minerálů i vlákniny. Nicméně existují potraviny, které jsou tepelně upravené hodnotnější, jako třeba rajčata. Pro člověka, jsou dle raw food teorie, nejdůležitější sacharidy, pak tuky, ale také chlorofyl. O proteinech se zřejmě nezmiňují proto, že v takové stravě jsou zastoupeny nedostatečně. Není tedy možné efektivně budovat svalovou hmotu a podávat výkon při sportu.

Na živou stravu se má přecházet pozvolna, nikoliv naráz. Člověk by měl vyřazovat průmyslově zpracované potraviny, obiloviny, mléčné výrobky i maso a zároveň pozorně sledovat, co to dělá s jeho tělem.

Myšlenka raw food je hezká, ale dodržovat striktně zásady syrové stravy příliš rozumné není. Od doby, kdy člověk začal využívat oheň (před cca 50 000 lety), se rapidně zvětšil objem mozku. Tepelně zpracovaná strava je totiž výživnější, ale také pestřejší. Díky tepelnému zpracování lidé mohou jíst maso, obiloviny, ale také lze potraviny déle uchovávat. Například stravování podle čínské medicíny, naopak od raw food příznivců, radí jíst většinu potravin tepelně zpracovaných, protože se mnohem lépe tráví, a to i v případě ovoce či zeleniny.

Jíst 100% raw může být dnes moderní, ale není to příliš praktické, ani zdravé. Tento směr nám však ukazuje jeden důležitý fakt, a to nadbytek zpracovaného, průmyslově upraveného jídla a nedostatek čerstvých plodin v našich jídelníčcích. Určitě není na škodu zařadit do svého stravovacího plánu víc čerstvého ovoce i zeleniny a naopak omezit maso, sladkosti, jídlo z fast foodu, bílou mouku i bílý cukr.

Pokud je Vám tento směr stravování sympatický, klidně ho vyzkoušejte, ale mějte na paměti omezení, která přináší.


Dnes již existují raw food restaurace i cukrárny, kde můžete ochutnat některé ze syrových a čerstvých jídel a obdivovat vynalézavost jejich kuchařů.

Zvlášť teď, na jaře a v létě, jezte víc syrové a čerstvé stravy i Vy a uvidíte, že Vám tělo poděkuje – buď lepším pocitem, nebo dokonce nějakým kilogramem dole. Nezapomínejte ale nikdy na dostatek pohybu, pobyt na čerstvém vzduchu a vždy respektujte signály Vašeho těla.


Autor: Veronika Staňková