Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Průvodce proteinovými nápoji nejen pro začátečníky

Proteinové prášky zdaleka nepatří jen do rukou ohromných svalovců a na pulty fitness center - může je využívat každý, bez ohledu na věk, pohlaví nebo druh fyzické aktivity - stačí jen vědět, po kterém z nich a kdy sáhnout.

 

ČTĚTE TAKÉ:

S proteinovým práškem v kuchyni

Nabírání svalové hmoty. Na čem závisí?

Sacharidy, Bílkoviny, Tuky – Víte, kde je najít?

 

Proteiny se dělí podle několika kritérií. Jednak je rozlišujeme dle procentuálního podílu čisté bílkoviny (sacharidovo - proteinové, 60 - 70% proteiny, 70 - 80% proteiny, proteiny s podílem čistých bílkovin nad 80 - 90%), jednak podle složení (na vícesložkové, kaseinové, syrovátkové). A právě těmito kritérii byste se měli při jejich výběru i zařazení do jídelníčku řídit.

Na trhu existuje nepřeberné množství proteinových prášků, takže si určitě vyberete i v případě, že jste alergičtí na kravskou laktózu či kasein, vaječný albumin, když nekonzumujete živočišné produkty, nebo pokud odmítáte jakoukoliv „chemii“.

Zorientujte se v nabídce proteinů a zdokonalte díky nim své výsledky:

Sacharidovo - proteinové prášky - díky vyššímu podílu sacharidů (většinou jednoduchých) je vhodný před tréninkem v případě, že nemáte čas na plnohodnotné jídlo. Po cvičení se doporučuje těm, kteří mají potíže s nárůstem hmotnosti, protože právě kvůli sacharidům po nich váha letí relativně rychle nahoru. Další možností, kdy si ho dát, je ráno do ovesné kaše.

Vysokoprocentní proteiny - jsou vhodné po tréninku na rychlé doplnění bílkovin pro ty, kteří chtějí budovat čistou svalovou hmotu, ale také jako součást jídelníčku hubnoucích, jenž se rozhodli pro nízkosacharidovou dietu. Díky nim vytvoříte z tvarohu, jogurtu či cottage luxusní, sladký, ale přitom nízkokalorický dezert a plnohodnotné jídlo v jednom.

Vícesložkové proteiny
- jak už říká jejich název, obsahují více složek, to znamená více zdrojů bílkovin. Většinou v nich najdete syrovátkový izolát, kolagen, vaječný albumin, kaseinát vápenatý a někdy také protein ze sóji. Hodí se spíš na pití, protože v teplých kaších a při tepelné úpravě se „sráží“ a znehodnocují.

Syrovátkové proteiny - najdete je pod označením „whey“ (anglicky syrovátka). Vynikají skvělou chutí, relativně dobře se rozpouští, ale jsou také vhodné do kaší a pro tepelnou úpravu, takže z nich vyrobíte třeba sladké proteinové palačinky.

Kaseinové produkty - kasein je bílkovina, která se dlouho vstřebává, takže je vhodná na noc. Díky ní jsou svaly zásobené proteiny i během spánku a nestrádají. Kasein zajistí pocit sytosti a v přirozené podobě ho najdete třeba v tvarohu.

Rostlinné proteiny - o jejich kvalitě se vedou diskuze, protože rostliny nemají kompletní spektrum aminokyselin. Tyto proteiny jsou ale dobrou volbou pro vegetariány a vegany nebo jedince s alergiemi na mléko a vejce.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková