Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak zvládat stres – 4. díl

Deprese je psychiatrické onemocnění, které má určitá diagnostická kritéria. Vyznačuje se patologickým smutkem, vymizením schopnosti prožívat potěšení, nezájmem o dříve oblíbené aktivity, hubnutím nebo naopak přibíráním, ztrátou motivace i vůle  a mnoha dalšími příznaky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak zvládat stres – 1. díl

Jak zvládat stres – 2. díl

Jak zvládat stres – 3. díl

 

Pokud člověk trpí depresí, měl by v první řadě vyhledat odbornou pomoc, kterou v tomto případě představuje lékař - psychiatr a psycholog se zaměřením na psychoterapii. Lékař předepíše antidepresiva a psycholog se s pacientem snaží odstranit příčiny depresivních nálad.

Každý může mít někdy pocit, že ho nic nebaví a nezajímá, každý se může potýkat se špatnou náladou a nemusí to hned být deprese, vyžadující léčbu psychofarmaky.

 

Existuje totiž mnoho přirozených způsobů, jak se skleslosti zbavit - pokud vás bude provázet špatná nálada, vyzkoušejte tyto tipy:

Řešte a dělejte změny
- předtím, než vytočíte číslo psychiatra, se zamyslete nad tím, co může být příčinou vaší špatné nálady. Pokud je to sychravé počasí, partnerské konflikty, neposlušné děti, spousta práce nebo pocit nenaplnění, udělejte ve svém životě změny, které vám pomohou cítit se lépe. Ani sebelepší antidepresivum totiž nevyřeší finanční potíže nebo nedostatek komunikace ve vztahu.

Hýbejte se - nejlepším přírodním antidepresivem je pohyb venku, na čerstvém vzduchu. Je jedno, jestli je třicet nad nulou, nebo mrzne, až praští. Vyrážejte ven denně, hýbejte se, běhejte, choďte, dýchejte a dívejte se kolem sebe! Endorfiny, jenž se díky pohybu vyplaví do vašeho těla, přivolají dobrou náladu jedna - dvě.

Pijte třezalku - Třezalka tečkovaná se užívá jako přírodní antidepresivum už od nepaměti. 1,5 gramu třezalkové natě (seženete ji v lékárně) zalijte 200 ml vroucí vody a nechte 15 minut vylouhovat. Nálev vypijte a radujte se ze života. Pozor - třezalku nikdy nekombinujte s antidepresivy! Podobné účinky jako třezalka má také kozlík lékařský nebo květ prvosenky.

Vařte s bazalkou - připravte si doma bazalkové pesto nebo salát s rajčaty, mozzarellou a bazalkou. Tato aromatická bylinka umí zklidnit nervovou soustavu, odstranit bolesti hlavy, snížit negativní dopad stresu na náš organismus, ale také tlumit úzkosti.

Kouzelný heřmánek - heřmánek máme často spojený s dětstvím, s dobou, kdy se o nás někdo staral, kdy jsme byli v bezpečí u maminky. Uvařte si heřmánkový čaj nebo si s ním připravte voňavou koupel. Tato kytička umí zmírnit depresivní náladu.

Levandule
- ne nadarmo se z ní šijí aromatické polštářky a vyrábí éterické oleje na podporu spokojeného spánku. Levandule uklidňuje pocuchané nervy.

Akupunktura
- tradiční čínská medicína má k depresi také co říct. Pokud nejste zastánci medikamentů, vyzkoušejte akupunkturu - odborně aplikované tenké jehličky rozjasní vaši náladu.

 

Zvednout náladu si můžete i cvičením. O tom vás přesvědčí trenérka Marie v tomto cvičebním videu.

 

Proti_stresu_4dil.jpg