Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jsou proteinové nápoje dobré a nebo špatné?

Možná si říkáte, že proteinové koktejly jsou záležitostí pouze pro kulturisty a pro běžně cvičícího smrtelníka nejsou potřebné. Nedostatek bílkovin ve stravě se ale může týkat všech a obzvlášť těch, kteří svému jídelníčku nevěnují dostatečnou pozornost. V nádobách, které ne vždy vypadají lákavě, se neskrývají žádné zázračné látky, ani zakázané steroidy, ale bílkoviny, které jsou někdy zkombinované se sacharidy, vitamíny a minerály.

Proteiny v těchto sypkých směsích pocházejí z různých zdrojů. K dostání jsou například syrovátkové, vaječné, mléčné (s obsahem mléčné bílkoviny kaseinu), hovězí či sojové. Výběr pak záleží na cílech, osobních preferencích, ale také případných alergiích na určité složky stravy. To, z jakých bílkovin je přípravek namíchán, pak ovlivňuje jeho cenu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Kvalitní bílkoviny pomáhají hubnout

Chcete přibrat svalovou hmotu? Víme, jak na to.

Zázračná proteinová dieta - zabiják kil

 

Variabilita dál vychází z poměru jednotlivých živin a složek v prášku. Existují izoláty, koncentráty, hydrolyzáty, ale také noční a vícesložkové proteiny. Proteinové nápoje se dají dělit také podle koncentrace – některé obsahují až 90% bílkovin, s téměř nulovým obsahem tuku a cukrů, jiné jsou namíchané se sacharidy. Poměr proteinové a sacharidové složky v nápoji se opět volí podle toho, čeho chce člověk cvičením, stravou a užíváním nápoje dosáhnout.

Nejdůležitějším faktem je, že pokud bude Váš jídelníček nevhodně složený a nebudete přijímat dostatek kvalitních bílkovin, sacharidů a tuků prostřednictvím jídla, žádný proteinový nápoj na světě Vás nespasí. Tyto koktejly slouží jako doplněk stravy, to znamená, že mají ve výživě pouze doplňovat to, co by tam mohlo eventuelně chybět. Užíváním takových přípravků si pravděpodobně neublížíte, ale neměli byste rozhodně překračovat doporučené dávkování. Když budete prokládat proteinovými koktejly tučná, nezdravá a průmyslově zpracovaná jídla, určitě si k pevnějším a větším svalům nepomůžete – zatížíte svoje ledviny i svoji peněženku.

Proteinové přípravky lze doporučit lidem, kteří cvičí a mají málo bílkovin v jídelníčku nebo těm, kteří usilují o zvýšení množství svalové hmoty. Jestliže se tedy rozhodujete, zda některý z nich vyzkoušet, popřemýšlejte nejdřív o tom, jak vypadá Vaše stravování (kde máte mezery či rezervy), jakých cílů chcete dosáhnout, co od cvičení očekáváte, ale také kolik peněz do prášku investujete.

Přípravky s vysokým obsahem proteinů je vhodné zařadit po silovém tréninku, aby podpořily regeneraci a růst svalů, ale někteří výrobci doporučují koktejly pít i mimo trénink.

Proteinové nápoje, které jsou namíchané se sacharidy, mívají obvykle vyšší energetickou hodnotu, proto je nelze doporučit k večernímu užívání těm, kteří se snaží svou hmotnost redukovat. Naopak vysokoprocentní směsi můžete využít i jako pozdní večeři. Díky sladké chuti proteinových prášků je lze použít také k dochucení jogurtů, tvarohů či pudinků a tím uspokojit chuť na sladké, aniž by člověk přijal nadbytečné množství sacharidů.

V prodejnách se sportovní výživou, ale také ve fitness centrech, kde tyto suplementy prodávají, by Vám měli být schopni poradit, který protein je pro Vás nejvhodnější.

Nezapomínejte na to, že kvalitní a pestrou stravu a pravidelné cvičení nenahradí žádné přípravky, ať jsou sebelepší.


Autor: Veronika Staňková