Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zázračná proteinová dieta - zabiják kil

Atkinsonova dieta, zónová dieta, „no grain“ dieta, „low carb“ dieta, paleolitická dieta a mnohé další stravovací styly se řadí do tzv. proteinových diet. Všechny tyto systémy stravování mají společného jednoho jmenovatele, a tím jsou právě bílkoviny (proteiny). Výhoda takových diet je jejich relativní účinnost. Proteiny jsou extrémně důležité pro stavbu těla a zachování svalové hmoty během hubnutí, ale na druhou stranu může jejich nadměrný příjem ohrozit Vaše zdraví. Bílkoviny neumí lidské tělo schraňovat do zásoby a na jejich zpracování spotřebuje mnoho energie, proto jsou při hubnutí, ale také při budování svalstva tak populární. Proteiny bývají často spojeny s tuky, takže při nesprávném výběru potravin můžete naopak přibírat. 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nejdivnější diety v dějinách

Dieta podle krevních skupin

Hubnutí se náhle zastavilo. Proč a co s tím?

   
Dalším společným prvkem proteinových diet je doporučení striktně omezit příjem sacharidů, a to jak jednoduchých (ovoce, sušenky, slazené nápoje), tak složitých (pekárenské výrobky, rýže, brambory, pečivo). Vysoký podíl bílkovin v jídelníčku zajišťuje stabilní hladinu krevního cukru, ale také pocit sytosti. Zjistilo se totiž, že část aminokyselin, ze kterých jsou bílkoviny složené, má schopnost přeměnit se na glukózu, která zvyšuje hladinu krevního cukru i bez jedení sacharidů, a tím pádem klesá pocit hladu.


Rizikem vysokoproteinových diet může být překyselení organismu, ale také nadměrné zatížení ledvin, a proto není vhodné přijímat více, než 1,5 - 2 gramy bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti. Nevýhodou proteinových diet může být také to, že jsou postaveny na zvýšené konzumaci masa. Masné výrobky obsahují často velké množství nasycených tuků, které mohou ucpávat tepny, ale také obsahují puriny, což jsou látky, které jsou zodpovědné za vznik dny. Vysokoproteinové diety určitě také nejsou výhrou pro vegetariány a milovníky těstovin, pečiva a sladkých jídel.

Obecně platí, že při hubnutí, ale také pro udržení stálé hmotnosti nebo budování svalstva, jsou bílkoviny nedocenitelné. Je vhodné zařazovat do jídelníčku jejich netučné varianty, jako je libové drůbeží maso, netučné vepřové a hovězí maso (vepřová panenka, hovězí svíčková), vaječné bílky (šmakoun), nízkotučné mléčné výrobky (cottage, tvaroh) nebo luštěniny. Sacharidy zařaďte spíš do první poloviny dne a rozhodně nezapomínejte na pravidelné cvičení, protože bez pohybu nebude fungovat ani ta nejgeniálnější dieta. Jestli Vám dělá potíže dostat do svého jídelníčku dostatek bílkovin, zkuste sáhnout po některém z proteinových nápojů, které jsou běžně dostupné ve větších supermarketech, drogeriích, fitness centrech, ale také na internetu.