Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč jíme?

Už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč jíte? Odpověď na tuto otázku by se mohla zdát jednoduchá - jíme, protože máme hlad. Realita ale ve skutečnosti vůbec takto jednoduchá není. Často totiž jíme z úplně jiných důvodů, než je právě hlad, a to může způsobovat přibírání na váze. Mnoho lidí ani pocit hladu a nasycení nedokáže u sebe správně rozeznat, a tím se z jednoduché otázky dostáváme ke složité odpovědi.

1. Jíme, protože máme hlad - hlad je pocit vyvolaný nedostatkem potravy. Vzniká, když hladina glukozy v krvi klesne pod určitou hranici. Tu hlídá hypothalamus v mozku. Pokud je funkce hypothalamu narušená, člověk nedokáže pocit hladu, ale ani sytosti dobře identifikovat. Častěji jsou důvody pro nadměrný příjem potravy ale úplně jiné.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Malé triky během stolování

Minerály a stopové prvky ve výživě

7 důvodů, proč otevíráme ledničku

 

2. Jíme, protože máme chuť - chuť je smysl, který nám umožňuje vnímat chemické látky v potravě. Vnímáme chuť slanou, sladkou, hořkou, kyselou, umami (vnímá kyselinu glutamovou nebo její soli glutamáty) a podle nových výzkumů také chuť vápníkovou a tučnou. Centrum chuti se nachází v temenním lalohu mozkové kůry. Právě pocit chuti je nejvíc ovlivněný naším psychickým naladěním.

3. Jíme, protože jedí druzí - jedení je společenskou událostí. To, že společně jíme, znamená, že k sobě máme s druhými blízko, něco spolu sdílíme. Když odmítneme jídlo, které nám někdo nabízí, jako bychom odmítali jeho samotného (zvlášť, když pokrm sám připravoval, aby nás potěšil).

4. Jíme z nudy
- jedení z nudy se objevuje v momentech, kdy člověk nemá nic na práci, ale také v případě, že je činnost zdlouhavá a neuspokojivá. Jedení z nudy se proto často hlásí o slovo za počítačem s rozdělanou prací, nad studijními materiály, tale také u večerních televizních pořadů.

5. Jíme ze zvyku - zvyk je ustálený vzorec chování. Je to něco, co děláme pravidelně - vezmeme si brambůrky k televizi, popcorn do kina, dáme si ke kávě zákusek, jíme u počítače, uzobáváme, dojídáme po dětech. Takové naučené (zlo)zvyky jsou často zodpovědné za nechtěné kilogramy navíc.

6. Jíme ve stresu - při náročných životních situacích (závažném stresu) lidé spíš hubnou, naopak při běžných denních stresech máme sklony uzobávat, uklidňovat se jídlem, doplňovat zdánlivě chybějící energii cukrem, tukem a kofeinem. Díky pozitivním pocitům, které se ihned po snědení jídla dostaví, máme tendenci toto chování opakovat - jídlo opravdu uklidňuje, ale nemělo by se stát jediným nástrojem, jak se stresem bojovat.

7. Jíme, protože je nám špatně
- když se něco nepovede, utěšíme se jídlem. Koupíme si něco dobrého na zub, ono to pomůže. Dokonce i ve filmech často můžeme vidět, že když se s dívkou rozejde chlapec, řeší to tak, že s kamarádkou sní v posteli půl litru zmrzliny. No není to ideální lék na všechny problémy? Uvědomte si, co vás trápí a nesnažte se potíže zajídat, zakládáte si tak na problémy mnohem větší.

8. Jíme, protože je nám dobře - jídlo už od dětství pro mnohé funguje jako odměna, ocenění nebo pochvala. Lidé chodí slavit úspěchy do cukráren, výročí do restaurací, oslavy jsou vždy s jedením spojené. Jídlo se však nesmí stát jediným potěšením a odměnou - zkuste najít také jiné možnosti, jak si zpříjemnit den a oslavit úspěch, aniž byste po každé takové oslavě museli řešit váhový přírustek.

9. Jíme, protože neodoláme pokušení - každý člověk je jinak odolný vůči vnějším pobídkám. Někdo dokáže odolat vůni čerstvého pečiva z pekárny, jiný nikoliv. Pokud víte, že je pro vás těžké nenechat se zlákat, vyhýbejte se situacím, které ve vás chutě probouzejí.

10. Jíme kvůli vztahům
- jedení kvůli neuspokojivým vztahům je velmi časté. Když mají lidé potíže v mezilidských vztazích, jídlo je snadno dosažitelnou a účinnou útěchou. Je nutné si uvědomit, že žádné jídlo nedokáže zaplnit vnitřní prázdnotu.

11. Jíme, protože jsme unavení
- říká se, že “kdo jí, nespí”. Pokud jste unavení, můžete mít častěji chuť na sladké, protože si tělo říká o energii. Snažte se dostatečně odpočívat a neignorovat signály únavy vašeho těla. Když je člověk unavený, měl by jít spát, nikoliv hledat vzpruhu do ledničky.

Zdá se, jako by byl hlad tím posledním důvodem, proč bychom měli jíst. V televizních reklamách nám sdělují, že dáme-li si zmrzlinu, nuda bude hned pryč. Kupte si čokoládu a váš den bude krásnější, podělte se o sušenky, jinak nebudete oblíbení. Nevěřte takovým tvrzením, zamyslete se nad tím, zda máte opravdu hlad, nebo zda jste sami, smutní, naštvaní, nudíte se nebo jen chcete jíst, protože jste na to zvyklí. Jezte pomalu, na jídlo se soustřeďte a učte se rozpoznávat pocit hladu a sytosti a uvidíte, že ušetříte spoustu kalorií navíc.


Autor: Veronika Staňková