Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak zabránit přejídání

Možná to bude znít zvláštně, ale pocit přejedení se je normální. Každému se někdy stane, že sní příliš velkou porci, nebo mu jídlo nesedne a pak tlačí v žaludku. Neexistuje žádná přesná definice toho, co přejedení je a co ne – je to totiž velmi individuální. Lidský organismus je přizpůsoben k tomu, aby se dokázal vyrovnat jak s občasným hladověním, tak s občasným přejedením se. Problém však nastává v tu chvíli, kdy přejídání se překročí jistou hranici a člověk přestává mít nad svým jedením kontrolu. Jestliže se stravovací návyky vymknou kontrole a přejídání se začne mít vliv na náladu a běžné fungování a naopak, je vhodné navštívit psychologa, protože takové jednání mívá s psychikou úzkou souvislost.

Běžnému přejedení se, které není způsobeno závažnými psychologickými potížemi, ale spíš nepravidelným stravováním a nevhodně složeným jídelníčkem, se lze úspěšně vyhnout díky dodržování několika pravidel.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Na co si dát pozor na etiketách potravin

Pitný režim v kostce

Sestavte si svůj zdravý jídelníček

 

Pravidlem číslo jedna je pravidelnost v jídle. Den začněte snídaní a jezte každé tři hodiny, bez ohledu na to, zda zrovna máte čas a hlad či nikoliv. Vašemu tělu je celkem jedno, že se nestíháte najíst, ono svou energii potřebuje – Vám pak naopak jedno nebude, když kvůli vynechávání jídel bude ukládat tukové zásoby na horší časy. Hlad je pocit, za který je zodpovědný Váš mozek. Jestliže ho během dne zaměstnáváte a na jídlo nemyslíte, pak je velmi pravděpodobné, že se po návratu domů ve večerních hodinách ozve o to intenzivněji a tím vzroste šance, že se přejíte.

Před každým jídlem se napijte obyčejné neochucené vody nebo hořkého čaje. Pokud během dne pijete džusy nebo limonády, rozkolísá se Vám hladina krevního cukru a tělo pak vyžaduje jeho zvýšený přísun. Pitím před každým jídlem, i během jídla, také žaludek částečně naplníte a po snědení Vaší porce přijde pocit sytosti dřív.

Rychlost jedení má s pocitem přejedení se také souvislost. Čím budete jíst pomaleji, tím je menší pravděpodobnost, že to s jídlem přeženete. Snažte se vychutnat si každé sousto a pořádně přežvykovat, nové sousto si chystejte na vidličku až po spolknutí předchozího a v průběhu jedení občas odložte příbor a napijte se. Jestliže Vám rychlé jedení dělá potíže, trénujte. Před začátkem jídla se podívejte na hodinky a předem si naplánujte, jak dlouho Vám bude jedení trvat. Pokud po dvou minutách zjistíte, že je polovina porce pryč, je to jasným signálem pro zpomalení.

Když se občas stane, že se během dne nestihnete najíst a večer se dostaví záchvat vlčího hladu, mějte v lednici připravenou zeleninu, jako jsou cherry rajčátka nebo okurka. Vhodným nouzovým řešením jsou také sterilované okurky, řepa nebo zelí, které Vám vydrží doma dlouho, obsahují hodně vlákniny a vitamínů, ale minimum kalorií.

V situacích, kdy se přejedení téměř není možné vyhnout (oslavy, grilování, rauty), si jídlo zkuste užít bez výčitek svědomí, další den vypijte spoustu vody, ale především žádná další jídla nevynechávejte. Při oslavách také myslete na to, že množstvím vypitého alkoholu padají zábrany a člověk toho sní obvykle mnohem víc, než normálně.

Když se občas přejíte, není to žádná katastrofa. Nepropadejte panice, nazujte tenisky a jděte přebytečné kalorie vysportovat. Tím prospějete nejen svému tělu, ale také duši.