Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Potraviny a jejich vliv na věk

Víte, že existují potraviny, které urychlují stárnutí? Pokud je vyřadíte ze svého jídelníčku, můžete si pár let ubrat.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč přibíráme s věkem?

Jak se správně hýbat a jíst po padesátce?

Tuky a jejich význam pro lidský organismus

 

Pokud jíte pravidelně potraviny chudé na vitamíny, enzymy a další hodnotné látky, můžete se cítit a vypadat až od deset let starší než ve skutečnosti jste. Víte, které potraviny vám nejvíce přidávají léta?

Pšenice

Obsahuje velmi unikátní druh sacharidů zvaných amylopektiny, které zvyšují hladinu cukru v krvi více než téměř jakýkoli jiný zdroj sacharidů. Čím vyšší průměrné hladiny cukru v krvi máme, tím rychlejší je proces stárnutí. Pečené pšeničné výrobky obsahují mimo jiné také karcinogenní chemickou látku zvanou akrylamid, která se tvoří během pečení v kůrce. Tyto karcinogenní akrylamidy jsou v mnohých studiích připisovány k možnému zvýšenému riziku rakoviny a opět ke zrychlenému stárnutí buněk, tedy i celého těla. Akrylamid se ve vysokých hladinách nachází také v hranolkách nebo jiných smažených nebo pečených škrobnatých potravinách.

Kukuřice
Kukuřičné lupínky, sirup a další produkty mají stejně jako pšenice velký vliv na hladinu cukru v krvi, a proto urychlují stárnutí . Dalším hřebíkem do rakve hned po kukuřici je fruktóza - ukazuje se totiž, že fruktóza způsobuje až 10x rychlejší stárnutí buněk v těle než glukóza! To znamená, že celá řada slazených nápojů a další spousta zpracovaných potravin, od pečiva až po salátové dresinky a kečupy, přispívá k rychlejšímu stárnutí buněk v těle.

Cukr
Bílý rafinovaný cukr způsobuje překyselení organismu a výkyvy nálad a urychluje proces stárnutí.
Zkuste proto klasický cukr nahradit přírodními sladidly, jako je med,  některým z přírodních sladidel, jako je třeba stevia, med, kokosový cukr a jiné.

Rostlinné oleje

Vyhýbejte se olejům ze sóji, řepky, kukuřice a i jiným rostlinným olejům. Většina těchto olejů, které běžně používáte, jsou rafinované extrémně vysokými teplotami a ošetřeny chemických rozpouštědly, jako je například hexan. Skutečně zdravými oleji jsou například extra panenský olivový olej, avokádový olej, panenský kokosový olej.

Škrobové potraviny
Bílá rýže a brambory mohou mít také významný vliv na hladinu cukru v krvi, a tím zrychlit proces stárnutí vašeho těla. Proto je jezte v menších porcích a nezapomeňte je doplnit čerstvou zeleninou, která hladinu cukru vyrovná.

 

Autor: Monika Kuželová