Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Potraviny, které ochladí váš organismus

Každá potravina v sobě nese určitou energii. V našich podmínkách pod takovou energií hledáme kalorie, tradiční čínská medicína zase u jednotlivých potravin rozlišuje, zda do těla přinášejí chlad, teplo, sucho či vlhko.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se stravovat v horkých letních dnech

Je vám horko? Nejlepší osvěžující dietní nápoje.

Co dělat, když je venku horko?

 

Každý intuitivně tuší, jaká jídla jíst, když je venku horko a jaká konzumovat v zimě - v tropickém pařáku nemíváme zpravidla chuť na horký guláš a naopak za chladného zimního večera se nám málokdy chce chroupat ledový salát a studené rajče.

Inspirujte se moudrostí tradiční čínské medicíny a zkuste se v létě osvěžit potravinami, po kterých se budete cítit zdraví a plní energie:

Teplý čaj proléváním hradla ledovými nápoji náš organismus stresujeme, zatímco popíjení teplých drinků tělo krásně zchladí. Zní to sice paradoxně, ale je to tak. Existuje mnoho biochemických jevů, které tento jev vysvětlují - v zásadě se ale jedná o to, že tělo musí teplý nápoj zchladit a tím také zchladí samo sebe, kdežto ledový nápoj musí náš organismus zahřát na tělesnou teplotu, vydává energii a tím se zahřívá. Optimální je pít nápoje spíš teplé nebo vlažné, ale nikoliv ledové a vařící. Z alkoholických nápojů čínská medicína doporučuje popíjet svařené víno, pivo nebo hořké likéry, můžete se ale povzbudit také kávou, černým čajem, zeleným čajem či kakaem.

Maso - čínská medicína ví, co nám v létě chutná, a proto nezakazuje jíst maso grilované. Konkrétně pro toto období se hodí maso skopové, dál husa, krůta, divoký králík a křepelka.

Zelenina - dejte si růžičkovou kapustu, ledový salát, polní salát, červenou řepu, pastinák, artyčoky, rajče, salátovou okurku, lilek, květák, brokolici, čínské zelí, chřest, mangold, papriku, špenát, řeřichu i ředkvičky. Všechny tyto druhy zeleniny ochladí náš organismus. Čínská medicína vychází především z dostupnosti regionálních potravin, a proto se sháněním těchto zásobáren vitamínů a minerálů nebudete mít skoro žádnou práci - stačí zajít na nejbližší farmářský trh nebo do supermarketu.

Ovoce - grapefruit, ananas, kiwi, rebarbora, citron, jahody, rybíz, mandarinky, pomeranče, borůvky, žlutý meloun, kaki, mango, papája, vodní meloun, sladká jablka, banány, hrušky a hrozny patří mezi ochlazující ovoce. Některá druhy jsou exotické, ale většina nám roste přímo na zahrádkách. Zajímavé je, že třeba takové meruňky se naopak řadí do potravin zahřívacích. Ty si proto raději zavařte a přidejte je v zimě do obilné kaše k snídani.

Mléčné výrobky
- ovčí i kozí sýr a kozí mléko, jogurt, tvaroh, kefír i kysaná smetana mají na náš organismus chladivý efekt. Kdo má oslabenou dráhu sleziny (je zimomřivý a unavený), měl by se vyhýbat hlavně produktům z kravského mléka. Ty kozí a ovčí ale určitě prospějí všem už proto, že mají nižší obsah těžko stravitelné laktózy.

 

 

Autor: Veronika Staňková