Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Výživové doplňky? Ano, ale...

Nespoléhejte na to, že spolknete zázračnou pilulku a budete zdravější, hubenější, mladší... Výživové doplňky nejsou zázračným elixírem. Nenahradí nedostatečný příjem potřebných látek z vyvážené stravy. Nedokáží snížit vysoký příjem nasycených tuků, nenapraví  škody způsobené kouřením nebo nedostatkem pohybu. Jsou ale prostředkem, který vám v může pomoci s doplněním vitamínů, minerálů a jiných látek, které organismus potřebuje a má jich nedostatek.

 

Výživové doplňky a zátěž organismu.

Potřebné látky mohou chybět organismu zejména v době, kdy je organismus vystaven velké zátěži. Například při sportu, ale také v období nemoci a stresu nebo například v těhotenství. Výživové doplňky mohou být rovněž užívány také pro podporu zdravotního stavu, případně za účelem odstraněním nebo zmírněním projevů nemocí.

 

Není tajemstvím, že tělo na chybějící vitamíny a minerály reaguje. Ovšem reakce se nemusí dostavit hned a také se většinou nedostavuje. Pokud je „výpadek“ jen krátkodobý, tělo se s ním totiž dokáže vypořádat. Jestliže se mu některých látek ale nedostává delší dobu, může to vést až k patologickým stavům či různým onemocnění. A naopak. Díky správnému množství vitamínů a minerálů se snadněji vyrovnáte s únavou, stresem, znečištěným prostředím... Doplňky s antioxidačním účinkem zase pomáhají omezit poškozování tkání toxickými látkami.

 

Obecně lze říci, že nejčastěji živinami, které organismu chybí jsou vláknina, vitamíny D, C a B9 (kyselina listová), nenasycené mastné kyseliny („dobré tuky“), jód, zinek, hořčík. Pokud tedy zvažujete, že byste zkusili nějaké doplňky a nejste si jisti, pak určitě neuděláte chybu, sáhnete-li po těch, které obsahují omega 3 nenasycené mastné kyseliny – zdravé tuky, látky nezbytně nutné pro správnou funkci metabolismu. Vhodné jsou i multivitamíny, a to zejména v období chřipek, zvýšeného stresu či v období redukce váhy. Nezmýlíte se ani pokud zvolíte přípravky s probiotickými bakteriemi – přátelské bakterie obnovují a udržují střevní flóru.

 

Výživové doplňky  a hubnutí

Výživové doplňky jsou často vyhledávány i těmi, kdo bojují se svou váhou a touží se zbavit přebytečných kilogramů. Jenže... Nalijme si čistého vína hned zkraje.

 

Pokud to myslíte s hubnutím opravdu vážně a chcete shodit natrvalo, samotné doplňky to nezmůžou. V první řadě je totiž nutné nejprve upravit jídelníček. Zařadit spoustu ovoce, zeleniny, vlákniny a bílkovin a jiné potraviny zcela vyloučit nebo si je dopřát jen jednou za čas. Musíte zkrátka zapracovat na dlouhodobé změně životního stylu. Nezbytný je i pohyb. Neposíláme vás nutně do posilovny nebo běhat do parku, ale měli byste si najít pohybovou aktivitu, která vás bude bavit a které se budete pravidelně věnovat.

 

Splníte-li tyto body, mohou vám ve vašem úsilí výživové doplňky pomoci. Z těch, které byly poměrně nedávno uvedeny na trh a které se těší oblibě, jmenujme například pilulky Alli. Doplňky, které vám mají usnadnit cestu za vytouženou postavou většinou obsahují přírodní extrakty, vitaminy a minerály. Jejich výhodou je minimum vedlejších účinků. Nejčastěji fungují na bázi ovlivnění chuti k jídlu a mají také urychlit spalování energie. Takže pokud najedete na vyváženou stravu a začnete se hýbat, mohou vám pomoci.

 

Nejlepší je rada odborníka
Ať už jsou vaše pohnutky, které vás vedou k úvahám o koupi výživových doplňků jakékoli, pravděpodobně budete mít problém orientovat se v široké nabídce trhu. Jen málokdo opravdu ví, co mu chybí, většina se nás jen dohaduje, Je tedy možné, že budete zbytečně utrácet peníze za něco, co vaše tělo ani nepotřebuje...

 

Proto uděláte nejlépe, pokud se obrátíte s žádostí o pomoc na výživového poradce. Ten by s vámi měl projít vaše stravovací návyky, poradit vám případné změny a měl by také odhalit, které látky vám pravděpodobně chybějí. Samozřejmě ideální je, pokud dokáže vaše tělo pořádně proměřit. Například v Resortu Svatá Kateřina mají speciální přístroj InBody 720, který velmi přesně vyhodnotí složení vašeho těla. S vysokou přesností stanoví, kolik kilogramů z celkové hmotnosti těla tvoří svalová tkáň, bílkoviny, kostní tkáň, voda celková, voda podkožní, voda vnitrobuněčná, tuková tkáň, minerální látky (v kostech i mimo ně) a buněčná tkáň.

 

Na základě tohoto podrobného rozboru je pak poradce pro výživu schopen sestavit vám jídelníček na míru a v případě nutnosti doporučit i nejvhodnější výživové doplňky.

 

EXTRA INFO

 

Látky pro podporu redukce váhy

Chrom – pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru a tlumit chuť na sladké a tím tedy může pomoci při redukci váhy.
CLA (conjugated linoleic acid) – jejím úkolem je uvolňování tukových zásob pro tvorbu energie, zabránění destrukce svalové tkáně
Chitin - vychytává v trávicí soustavě tuk obsažený v konzumované potravě a vylučuje jej z těla ven. Pomáhá snižovat vysoký krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi.
Cholin - rozpouští tuky, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, podporuje odstraňování tuků a toxických látek z jater, chrání játra před ztučněním.
Extrakt ze zeleného čaje – tato látka podporuje v organismu tvorbu tepla a i za běžné činnosti se tedy při jejich dodání „spaluje“ více energie než normálně
Karnitin – (nebo také L-karnitin) transportuje tuky v buňce, aby mohly být využity jako zdroj energie, má antioxidační a regenerační účinky
Vláknina – napomáhá správné činnosti střev, ulevuje od zácpy i průjmu, podílí se tak na čištění střev a je výrazným pomocníkem v prevenci proti vzniku rakovině tlustého střeva

 

Čtěte také:

Revoluce v lednici a ve spíži

Ovoce a zelenina

Přirozená výživa a strava

Nestačí jen začít cvičit

Co a kdy pít

Rychle, chutně, dietně