Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Doplňky stravy na hubnutí. Kupovat nebo nekupovat?

To, že se hubnutí neobejde bez pohybové aktivity, je všem asi celkem jasné. Dietou sice ztratíte několik kilogramů, ale přijdete také o spoustu cenné svalové hmoty a tak rychle, jak jste hubli, Vám váha vyletí zpátky nahoru. Pohybová aktivita bez dobře sestaveného jídelníčku taky není příliš efektivní, protože pak dochází spíš k nárůstu svalové hmoty, aniž by mizel podkožní tuk, takže poté vypadá člověk mohutněji, než na začátku svého snažení.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zhubnete s ovocem?

Nejprodávanější potravinové doplňky u nás

Tukové buňky mohou pomoci zhubnout

 

Pro redukování hmotnosti je optimální skloubit aerobní aktivitu s posilováním, aby se pálil podkožní tuk, ale zároveň neubývaly svaly. Někdy lidé ve snaze hubnout rychleji a efektivněji cvičí hodně a jí málo, ale takový nepoměr vede spíš k pravému opaku. Při velké fyzické námaze musí tělo dostat takové množství živin, aby pokryly potřeby bazálního metabolismu, ale také dost na to, aby se svaly mohly regenerovat a sílit. Při nedostatečném energetickém příjmu, ale velkém výdeji je organismus stresovaný. Dostane se do stavu, kdy se naopak snaží veškerou energii šetřit a pokud možno ukládat ve formě tuku, protože hrozí, že bude opět nadměrně zatíženo. Pokud tedy chcete hodně sportovat a hubnout, musíte dostatečně a kvalitně jíst. Jestliže jíst nebudete, nebudete ani hubnout. Složení jídelníčku pak závisí na tom, jakému sportu se věnujete. Při silových sportech je důležitý příjem bílkovin, při vytrvalostních se zaměřte spíš na sacharidy.

Může se stát, že i přes vyvážený a rozumný jídelníček nejsou některé živiny zastoupeny dostatečně, nebo že organismus vyžaduje víc, než je možné dodat jídlem. Pak se ke slovu dostanou doplňky stravy. Existuje velké množství doplňků stravy pro sportovce, ale je dobré pamatovat na to, že základem musí být kvalitní výživa. Doplňky stravy nejsou léky, řadí se do kategorie potravin a měly by mít pozitivní vliv na lidské zdraví. Bývají účinné v právě v momentě, kdy některá z důležitých složek ve stravě chybí. Jejich volba opět závisí na tom, jaké aktivitě se věnujete a jakých cílů chcete dosáhnout. Pokud potřebujete nabrat či zkvalitnit svalovou hmotu, nejvíce používanými doplňky jsou v tomto případě proteinové nápoje a aminokyseliny v tabletách. Proteinové nápoje seženete nejčastěji v podobě prášku a můžete vybírat z různě silných koncentrací, příchutí i ingrediencí. V dobrém fitness centru nebo prodejně s takovými přípravky by Vám měli být schopni poradit, jaký z nich je pro Vás nejvhodnější.

Nejrozšířenějším doplňkem stravy pro spalování tuku je pravděpodobně L- carnitin. Je to derivát aminokyselin, který se podílí na přenosu a oxidaci mastných kyselin, a tedy by měl být nápomocný při hubnutí. Vědeckými studiemi sice jeho efekt na snižování hmotnosti nebyl prokázán, ale když nepomůže, tak je dobré vědět, že určitě neuškodí, protože tato aminokyselina je přirozenou součástí lidského těla. Na některé jedince navíc doplňky stravy fungují jako placebo, a to znamená, že po jejich užití mohou mít subjektivní pocit energie či síly a o dobrý pocit ze cvičení zde jde především.

Dnes je k dostání nepřeberné množství preparátů na snižování hmotnosti, zahánění pocitu hladu, nárůstu svalů a podobně, ale pokud máte nedostatky ve výživě, žádný z nich Vám rozhodně k Vašemu cíli nepomůže. Doplňky stravy by měly opravdu jen doplňovat jídelníček, nikoliv ho utvářet. Pokud myslíte, že Vám některý z nich prospěje, klidně ho vyzkoušejte, svoje zdraví určitě neohrozíte.


Autor: Veronika Staňková