Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Pivo a hubnutí. Jde to dohromady?

Pít pivo a zároveň hubnout nejde dohromady. Samozřejmě hraje roli otázka množství zkonzumovaného zrzavého nápoje, ale obecně lze říct, že oblíbená tekutina udělá všechno pro to, aby se vás přebytečné kilogramy držely zuby nehty.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Roste po pivu opravdu břicho?

Káva, alkohol a hubnutí. Jde to dohromady?

Jak na dovolené nepřibrat

 

Kvašený alkoholický nápoj, vyráběný z vody, obilného sladu a chmele, je energeticky bohatý. Půllitr světlého výčepního piva obsahuje přibližně 225kcal, což je kalorická hodnota srovnatelná třeba s jednou tatrankou, půlkou balíčku smažených brambůrků, či jedním hamburgerem z nejznámějšího fast foodového řetězce. Pro mnoho mužů (a překvapivě často také žen) není problémem vypít 5 - 7 piv za večer, dokonce několikrát týdně. Přitom nikdo z nich by pravděpodobně 7 hamburgerů za sebou nesnědl. Takoví lidé pak mohou snídat vločky, obědvat kuřecí prsa s rýží a večeřet saláty, ale pokud si neodpustí tuto tekutou neřest, hmotnost i přesto poletí nahoru závratnou rychlostí (nehledě na vysoké riziko vzniku závislosti na alkoholu).

Většina energie v pivu pochází z alkoholu (v 500ml piva je asi 15 - 25g alkoholu) a jednoduchých sacharidů (těch je tam 15g). Vzhledem k nedostatku bílkovin a zdravých tuků je pivo potravinou s nevyrovnaným a nevhodným zastoupením jednotlivých živin, což vede jednoznačně k přibírání hmotnosti. Vysoký podíl cukrů (v 1g cukru jsou 4kcal) a alkoholu (1g alkoholu má hodnotu 7kcal) v pivu má na svědomí extrémně vysoký glykemický index, který je dokonce vyšší, než glykemický index glukózy (pivo má index 110, čistá glukóza 100).

Vysoký glykemický index dokáže významně rozkolísat hladinu cukru v krvi. V reakci na velké výkyvy této hladiny začne slinivka produkovat inzulin, jenž ochotně pomáhá ukládat zásoby tuku v těle, a to především do oblasti pasu. Kvůli tomu vznikají pověstná pivní břicha. Možná jste si všimli, že někteří pivaři mívají pevné „pivní mozoly“ a jiní zase povolené, měkké a tučné břicho - to je dáno tím, kde se tuk ukládá. V případě pevného, velkého břicha tuk obaluje vnitřní orgány, což je velmi rizikové z hlediska zdraví. U bříšek měkkých se tukové zásoby zabydlují ve větší míře v podkoží.

Abychom zrzkovi jen nekřivdili, je nutné uznat, že představuje poměrně slušnou zásobárnu vitamínů a minerálů. Pyšní se obsahem draslíku, sodíku, chloridů, vápníku, hořčíku, křemíku i fosforu. Z vitamínů lze jmenovat především přítomnost celého spektra vitamínů skupiny B. Pivo proto může posloužit místo iontového nápoje třeba při náročných výšlapech na kole či po zdolání horské túry.

I přes nezanedbatelný obsah vitamínů, minerálů a antioxidantů, je stále nutné myslet na to, že je pivo alkoholický nápoj, a proto by měl být užívaný opravdu střídmě (což je bohužel vzácný jev). V opačném případě převáží škodlivé účinky alkoholu, vysoké energetické hodnoty i glykemického indexu nad jeho benefity.

Při snaze zhubnout je dobré se pivu zcela vyhnout. I když může působit příznivě na zdraví, na tělesnou hmotnost určitě ne. Pokud máte v létě na orosené pivo s bohatou pěnou nepřekonatelnou chuť, dopřejte si maximálně jeden až dva půllitry a přijaté kalorie zužitkujte při nějaké příjemné pohybové aktivitě. Vhodnou alternativou jsou také piva bez alkoholu, čímž se jejich kalorická hodnota výrazně sníží, ale podíl jednoduchého cukru zůstává zachovaný. Pozor si dejte také na piva ochucená, která bývají doslazovaná.

Pravidlem číslo jedna při pití piva je umírněnost. Dva půllitry týdně z nikoho obézního neudělají, ale pravidelná a nemírná konzumace může jednoznačně vést jak k alkoholismu, tak k nadváze.

 


Autor: Veronika Staňková