Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co a kdy pít

Pitný režim je důležitou součástí životosprávy každého člověka. Které nápoje jsou nejlepší. Kdy a které bychom naopak měli pít méně a proč? To je otázka pro inženýra Ivana Macha, našeho nutričního poradce.


Buďte opatrní. Jsme obklopeni tak širokou nabídkou nápojů, že se v nich málokdo skutečně vyzná. Potíž je, že řada z nich se jako vhodné nápoje jen tváří. Ve skutečnosti tělu vodu odnímají! Jsou totiž tak „husté“, že se v těle musí naředit, aby je organismus vůbec přijal.
Jsou to salinické (slané) minerálky, kofeinové a energetické nápoje, silné čaje (černý, zelený), zahuštěné jogurtové, kysané a mléčné nápoje, dále alkoholické nápoje, ale také 100% džusy a dřeně. Patří sem i cukrem a umělými sladidly či příchutěmi sycené minerálky, kyselé láky (od okurek), oxidem uhličitým silně na sycené nápoje, stolní vody a limonády…

Co je na vhodném nápoji to nejdůležitější, je vlastně – voda, případně v ní přirozeně obsažené minerální látky. Nabývají na důležitosti zejména tehdy, když se více potíme nebo hodně pracujeme či sportujeme. Voda s minerálními látkami (ionty) vede nervové vzruchy, udržuje stabilní tělesnou teplotu a má v těle transportní funkci. To znamená, že přepravuje do tělesných tkání minerální látky, kyslík a živiny. Proto dbejme, abychom jí měli denně aspoň 2 litry v té nejčistší a nejpřirozenější formě a tím více, čím více se potíme a sportujeme.

 

EXTRA INFO

 

Limonády slazené cukrem
-
obsahují více než 100 g sacharidů (asi 20 kostek cukru) v jednom litru a mají asi 410 kalorií v litru

 

Stoprocentní džusy
-
neobsahují přidaný cukr, ale je v nich cukr z ovoce. Proto je lepší je ředit obyčejnou vodou v poměru 1:2

 

Neochucené minerálky
- dbejte na složení minerálů z hlediska celodenního pití. Volte ty s nižším obsahem minerálů (na etiketě by měl být celkový obsah rozpuštěných látek v  do 500mg/l)

 

Voda, čaj
- čistá voda neperlivá voda je ideálním nápojem pro doplnění tekutin. Stejně tak čaj. Běžně uvařený čaj bez cukru nebo mléka neobsahuje téměř žádné kalorie.

 

Na vaše dotazy z oblasti výživy odpovídá Ivan Mach, odborný garant akreditovaných kurzů pro poradce pro výživu www.nutris.net a prezident Aliance výživových poradců ČR.

Máte na inženýra Macha otázky? Napište nám! mail lenka2@fithall.com