Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč jíst/nejíst – Ovoce a zelenina

V případě ovoce i zeleniny je volba jasná – rozhodně je jezte. Ovoce a zelenina jsou ryze přírodní plodiny, které obsahují spoustu vitamínů, minerálních látek, ale také vlákniny a cukru. V poslední době se sice ovoce pro vyšší obsah jednoduchých sacharidů zatracuje, ale věřte tomu, že je rozhodně lepší sníst večer jablko ze zahrádky, než sušenku s čokoládovou polevou nebo sáček smažených brambůrků.

Pokud chcete hubnout, je vhodné vyvarovat se ovoci ve druhé polovině dne, a to právě kvůli již zmíněnému cukru, který by se během nočního klidu nestihl zpracovat a usadil by se na Vašich bocích. Příliš si však nepomůžete ani mrkví, kukuřicí či hráškem – to je sice zelenina, ale obsahuje sacharidů také mnoho. Večer zobejte rajčátka, papriku či řapíkatý celer.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč jíst/nejíst - Pečivo

Proč jíst/nejíst - Maso

Proč jíst/nejíst - Mléčné výrobky

 

Příjem ovoce během celého dne by také měli kontrolovat diabetici, protože ačkoliv je cukr v ovoci přírodní a průmyslově nezpracovaný, je to stále cukr a má zásadní vliv na hladinu cukru v krvi.

Zelenina je skvělá v jakémkoliv množství a téměř v jakékoliv úpravě. Při redukci hmotnosti je velmi oblíbená pro nízkou energetickou hodnotu, nicméně kvůli svému většímu objemu má schopnost roztáhnout žaludek, takže není vhodné jíst jí velké porce naráz.

Ovoce i zeleninu si dopřávejte v co nejčerstvějším stavu – jakékoliv úpravy jsou většinou jen na škodu (u rajčat ne, u nich se tepelnou úpravou množí antioxidant lykopen). Svému organismu nemůžete prospět víc, než snědením čerstvě utrženého hrášku nebo hrušky přímo ze stromu.

Dnes je celoroční dostupnost ovoce i zeleniny na pultech supermarketů téměř neomezená, ale to znamená zvýšené nároky na pěstitele, dopravu i skladování. Zemědělci jsou nuceni pěstovat dokonalá jablka, kterých dosáhnou šlechtěním, křížením, použitím pesticidů a látek, které zajistí dlouhou trvanlivost a dokonalý vzhled. Lidé si zvykli na cizokrajné plodiny, které k nám putují tisíce kilometrů dny až týdny a prodejci pak musí ovoce a zeleninu dlouho skladovat. Je pak otázkou, kolik vitamínů a minerálů zůstane v rajčeti, které vyrostlo ve Španělsku pod zářivkou, je sem dopravováno týden v kamionu a pak skladováno měsíc ve skladu.

Kupovat plodiny v bio kvalitě je u nás stále velmi drahé, protože zde není taková tradice ani poptávka a navíc je jejich větší přínos pro zdraví velmi diskutabilní.

Chybu nemůžete udělat, když budete jíst sezonní a lokální produkty – to znamená na podzim dýně z Moravy, v zimě sterilované zelí a v létě jahody, maliny, hrušky, jablka a podobně. Jídelníček si občas zpestřete také tropickým ovocem, které má jednak výbornou chuť, ale také se pyšní trochu jinou škálou živin.

Lidé si často stěžují na to, že je zelenina v zimě příliš drahá, a to také je, protože je z drtivé většiny dovezená. Zaměřte se proto na naše plodiny, jako je zelí, kapusta, mrkev, celer, dýně či kedluben. Z takových potravin lze připravit jednoduše výborná a dietní jídla a nebude Vás pak trápit nárůst váhy přes zimu.

I když jsou velmi populární odšťavňovače a fresh bary, snažte se jíst ovoce i zeleninu tak, jak je. Odšťavněním přijdete o cennou dužinu, vlákninu a spoustu vitamínů, ale také o sytící efekt.

Mezi denní dávku ovoce a zeleniny bohužel nelze počítat meruňkovou bublaninu, smetanový jahodový jogurt ani rajčatový podklad na pizze.


Autor: Veronika Staňková