Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Ovoce a zelenina

Konzumace ovoce a zeleniny patří neodmyslitelně ke zdravému životnímu stylu. Jsou zdrojem vitamínů i vlákniny. Kolik porcí bychom ale měli během dne sníst? Kdy je lepší sáhnout po ovoci a kdy bychom raději měli jíst zeleninu. Jsou zeleninové saláty skutečně ideální večeří? Existuje ovoce či zelenina, kterým bychom se měli raději vyhnout a naopak nějaká, kterou můžeme konzumovat bez omezení a strachu o linii? Na všechny tyto otázky hledáme odpovědi s poradcem pro výživu portálu FITHALL.cz ing. Ivanem Machem.

 

Pravděpodobně jedna z nejznámějších a nejrozšířenějších rad zní, že ovoce bychom měli konzumovat převážně dopoledne, zeleninu zase odpoledne. Co na to odborník? „Není to tak docela pravda. Ovoci dáváme přednost před zeleninou v době před fyzickou aktivitou – tedy například k snídani, než jdeme do práce, ale klidně si ho můžeme dát i odpoledne před cvičením," vysvětluje a dodává: „Po zelenině zase sáhněte ve chvíli, kdy potřebujete lidově řečeno „zaplácnout“ žaludek, abyste nedostali hlad – tedy třeba k odpolední svačině případně si ji můžete dát i jako druhou večeři.“

 

V každém případě mějte na paměti, že během dne byste měli sníst  5 porcí ovoce a zeleniny. Pokud to s dodržováním životosprávy myslíte vážně, zvykněte si zejména v odpoledních hodinách nahrazovat přílohy právě zeleninou. Sacharidovými potravinami, jakými jsou pečivo, rýže či brambory už bychom od oběda měli šetřit. Odpoledne a večer bychom je pokud možno měli nahradit zeleninou - v čerstvém i dušeném stavu. Když zeleninu vybíráte dejte pozor, abyste pokud možno nikdy nezapomněli na zeleninu listovou: „Ta je totiž tělu velmi prospěšná. Je bohatým zdrojem vlákniny, minerálních látek, fytochemikálií antioxidační povahy i vitamínů. Stále oblíbenější jsou salátové směsi z rukoly, polníčku a špenátu. Podávají se pokapané limetkovou šťávou a olivovým olejem, do kterých se přidávají kostičky kozího sýra a sezamová semínka. Zkuste to, chutnají opravdu báječně."

 

Z toho, co odpověděl Ivan Mach výše se zdá, že rada, která říká, že zeleninový salát je nejlepší večeří, je pravdivá. „Ano, ale... Zeleninový salát je večer vhodný, pokud je doplněn nějakým netučným zdrojem bílkovin - například sýr balkán v řeckém salátu, tuňák ve vodě nebo na kostičky nakrájený vařený vaječný bílek. Důležitá je také zvolená zálivka. Má-li být salát optimální večeří, jak doporučuji zvolit jednoduchou zálivku ze lžíce octa a olivového oleje," radí odborník. Dodává ještě, že olivovým olejem není třeba šetřit. A pokud zatoužíte po změně, nahraďte olej olivový olejem lněným nebo sezanovým. Co se týče octa - používejte jablečný, malinový či jinak ochucený. Jindy můžete ocet nahradit limetkovou či pomerančovou šťávu. Ke zvýraznění chuti můžete saláty vylepšit čerstvými bylin kami - výtečně se hodí bazalka, petržel, ale také pálivé papričky.

 

„Oblíbenou snídaní či přesnídávnou je ovocný salát. Zde není třeba vytvářet speciální zálivku. Protože pokud ovocný salát ocukrujete, pustí šťávu. Tu pak lze samozřejmě dochutit - například čerstvou mátou nebo skořicí. Neznamená to ale, že nutně musíte na ovoce sypat cukr ať už bílý, třtinový nebo třeba vanilkový. Stejnou službu vám prokáže například i javorový sirup."

 

Na otázku, zda je nějaké ovoce či zelenina, které se mohou jíst bez omezení, jsou tedy vhodné ke konzumaci mezi jídly, pokud člověk dostanu velký hlad nebo na něco chuť, Ivan Mach radí: „Zkuste si ráno připravit grilovanou zeleninovou směs se sušenými houbami a bílky, jen lehce osolenou a okořeněnou. Tu si můžete přes den ohřát a jíst, když dostanete hlad. Přikusovat k ní můžete ještě čerstvou zeleninu jako rajče nebo mrkev." Samozřejmě že existuje i ovoce, které není radno konzumovat ve velkém množství. „Sem patří například kokos. Obsahuje nasycené tuky, které ve velkém množství způsobují aterosklerózu. Proto jej konzumujte jen svátečně"!