Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Ovoce a redukční dieta

O ovoci se ve spojitosti s hubnutím dozvídáme spoustu zajímavých informací, ale také polopravd i jednoznačných lží. Jednou jsou v módě čistě ovocné diety (jablková, banánová, ananasová...), podruhé nad ovocem lámete hůl a vyřazujete jej z jídelníčku jako dietní prohřešek. Jak to tedy je? Jako obvykle, pravda leží někde uprostřed.

 

Pravidelná konzumace ovoce je důležitá, a to nejen během držení redukční diety. Na druhou stranu, když chcete zhubnout, musíte jíst ovoce v přiměřeném množství a dát přednost vhodnějším druhům. Čistě ovocné diety se rozhodně nedoporučují, protože neobsahují dostatek bílkovin, díky čemuž při hubnutí hrozí, že ubyde i svalová hmota.

 

Množství, druh a zralost ovoce 

Ovoce je ve stravě důležité, dodává nám mnoho vitaminů, minerálních látek, rozpustnou i nerozpustnou vlákninu. Obsahuje hlavně jednoduché cukry, které se na jeho energetické hodnotě podílejí většinou více než 80 %. S výjimkou avokáda je chudé na tuky a bílkoviny. Nelze tedy jednoznačně určit, které druhy ovoce jsou nejzdravější, proto je nejlepší je střídat. Hlídejte si ale množství. Při redukční dietě se doporučuje jíst jednu až dvě menší porce ovoce denně. Za porci se považuje například jedno středně velké jablko, pomeranč nebo 150 g jahod či jiných drobných plodů.

 

Ovoce a GI

Vhodnost ovoce pro redukční dietu se odvíjí také od glykemického indexu (GI), který udává, jak rychle přechází cukr z potraviny do krve. Při redukční dietě tedy vybírejte potraviny s nízkým nebo středním GI, což většina druhů ovoce (v syrovém stavu!) splňuje. Vhodné jsou jahody, borůvky, rebarbora, maliny, ostružiny, broskve, nektarinky, jablka, třešně a višně, hrušky nebo třeba švestky. Pochutnat si můžeme i na exotických druzích ovoce - vaší dietě neuškodí papája, grep, pomelo, pomeranče, mandarinky, ananas, mango, kiwi, lichi... Pozor ale na banány nebo hroznové víno, ty už mají vyšší GI a pro hubnutí proto nejsou ideální. Nesahejte ani po ovoci přezrálém - nejenže se zráním zvyšuje glykemický index, ale i energetická hodnota.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Polévka pro zdraví i osvěžení.

Zelenina může léčit.

Čím bohatší aroma, tím chutnější jídlo.

 

Tip na snížení glykemického indexu

Kombinujte ovoce s jogurtem nebo tvarohem, neboť obsahují bílkoviny a tuk. Nejenže snížíte glykemický index výsledného jídla, ale také vás taková svačina zasytí na delší dobu. Pozor ale na kandované, kompotované a sušené ovoce. Ovoce je vždy nejlepší jíst v syrovém stavu, na kandované ovoce, ovocné pyré nebo kompoty si při dietě raději nechte zajít chuť. Jednak se při úpravě ovoce mohou ztrácet vitaminy, enzymy a minerální látky, ale také dochází ke zvyšování glykemického indexu a při přidání cukru i k navyšování energetické hodnoty. Sušené ovoce mívá přes 1000 kJ na 100 gramů, čemuž odpovídá 50-70 gramů jednoduchého cukru! Pokud si váhu udržujete a nechcete ji snižovat, pak ale může být sušené ovoce dobrou alternativou k zahnání chutí na sladké. Konzumují jej také aktivní sportovci, když potřebují rychle dodat tělu energii.

 

Rada na závěr

I přesto, že má ovoce vysoký obsah vody a nízkou koncentraci energie, nejezte ovoce večer. Obsažené sacharidy jsou rychlým zdrojem energie, kterou spotřebujete více v průběhu dne než při večerním odpočinku.

 

Zdroj: www.doktorka.cz