Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Ovoce při dietě

Málokterá potravina je opředena tolika otazníky, jako právě ovoce. Kolem těchto sladkých plodů bylo napsáno už moře článků a provedeno mnoho výzkumů, jejich závěry jsou ale často rozporuplné.  Nejčastěji se diskutuje o tom, zda je ovoce doopravdy tak zdravé, jak se lidé domnívají, zda cukry, které obsahuje, spíše organismu neškodí, a zda není překážkou ve zbavování se přebytečných kilogramů.

 

Už děti v mateřské školce vědí, že ovoce je zdravé, protože  obsahuje vitamíny. Množství vitamínů je ale závislé na mnoha  faktorech, jako je teplota, přístup vzduchu, světlo, půda, doba, kdy jsou plody sklizeny, kde, kdy, jak dlouho a v jakých podmínkách jsou skladovány. Nelze tedy jednoduše říct, že v tom a v tom ovoci je hodně či málo vitamínů, protože vlivy, které se na tomto obsahu podílejí, lze jen těžko odhadovat. Zkuste upřednostňovat sezonní ovoce, pokud možno vypěstované u nás, které nebylo dlouho přepravované, ani skladované v nevhodných podmínkách.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Být či nebýt vegetariánem

Vyčistěte organismus šťávou

Zdravé vitamíny

 

Nesporným pozitivem ovoce je vysoký obsah vlákniny. Rozpustná i nerozpustná vláknina je velmi důležitá pro správnou funkci trávicího ústrojí a právě ovoce obsahuje nezanedbatelné množství. Díky vláknině lze předejít rakovině tlustého střeva, ale také zajišťuje mnohem delší pocit sytosti.

Ovoce obsahuje kromě vlákniny také spoustu cukru. Mezi tyto cukry patří fruktóza sacharóza a glukóza. Právě kolem fruktózy panuje mnoho mýtů – říká se, že kvůli ní tukovatí játra (pravdou je, že metabolismus fruktózy v játrech probíhá), a že její konzumace vede k obezitě a metabolickému syndromu. Kromě ovoce ji najdete také v medu, bramborách, kukuřici či v cibuli. Průmyslově se pak získává z cukrové třtiny, cukrové řepy nebo kukuřice a nejčastěji ji na obalech potravin najdete pod názvem fruktózový či glukózo-fruktózový sirup. Producenti potravin tento sirup přidávají do potravin, protože je levný, ale také dobře chutná. Fruktózy z ovoce samotného se bát rozhodně nemusíte, ale kontrolujte obsah těchto průmyslově vyrobených sirupů na potravinách a cukrovinkách, které kupujete. Při jejich nadužívání pravděpodobnost přibírání na váze a zdravotních komplikací roste.
 
V různých dietách se zelenina a ovoce řadí na přední příčky. Kvůli obsahu cukru je ale zařazování velkého množství ovoce do hubnoucích režimů sporné. Když přijatou energii z ovoce nevyužijete, uloží se v podobě tukových zásob, ať už pochází odkudkoliv. Rozhodně je ale lepší dát si čerstvé ovoce, než průmyslově zpracovanou cukrovinku. Pokud při chuti na sladké sáhnete po sušeném ovoci, dejte pozor, aby nebylo sířené a doslazované. Množství kalorií v takové pochoutce bývá často větší, než byste čekali. Pokud chcete hubnout, ovoce si dopřávejte především dopoledne, večer sáhněte spíš po zelenině.
   
Když kupujete ovoce v supermarketech, vybírejte si nepoškozené a zralé kousky. Doma ho skladujte v chladu a suchu. Nebojte se negativního vlivu ovoce na Vaše zdraví ani linii, jeho konzumací Vašemu tělu spíš prospějete.


Autor: Veronika Staňková