Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zdraví schované pod skořápkou

Lískové a vlašské ořechy byly již ve starověku považovány za symbol lásky a plodnosti. V Česku právě tyto druhy patří mezi nejoblíbenější a jejich spotřeba stoupá v období vánoc, kdy bývají často součástí sváteční tabule. Po zbytek roku se na ořechy ale trochu zapomíná, což je škoda, neboť jejich složení má pozitivní vliv na vlasy, nehty, kůži, trávicí soustavu, srdce a celou řadu dalších orgánů.

 

Co obsahují

 

Látky obsažené v jádrech ořechů pomáhají organizmu vyvážit produkci hormonů, podporují vývoj svalstva, spalují tuky a významně snižují hladinu cholesterolu. Také pozitivně ovlivňují kardiovaskulární systém, nervovou soustavu a jsou účinné při snižování rizika vzniku cévních chorob. Kromě toho patří mezi rychlé zdroje energie, proto se jejich konzumace doporučuje obzvlášť po fyzické zátěži a únavě. Ořechy všeobecně jsou výborným zdrojem vitamínu E a nenasycených mastných kyselin. Obsahují i další prospěšné látky, jako například kvalitní bílkoviny, hořčík, vápník, draslík, měď, mangan, zinek, vitamíny B6, B2, tiamin, biotin a také kyselinu listovou.

 

Keltové označovali vlašský ořech za symbol koncentrované moudrosti, neboť jim jádro připomínalo lidský mozek. Věřili, že si konzumací ořechů posílí intelekt. V Číně jsou dodnes součástí lidového léčitelství. V Německu se z ořechových listů vařil čaj, který se popíjel při rýmě, průjmových onemocněních nebo se užíval jako kloktadlo při bolestech v krku. Zevně se aplikoval na různé kožní problémy či hmyzí štípnutí. Slupka a listy totiž obsahují velké množství vitamínu C a tříslovin. V dnešní době se používá éterický olej z ořechů jako součást přípravků proti plísňovým onemocněním.

 

Druhy ořechů a jejich účinky

 

Vlašské ořechy
Snižují cholesterol a zabraňují kornatění tepen. Obsahují železo, selen, zinek, hořčík, mangan, fluor, draslík, fosfor, vitamín E a vitamíny skupiny B. Lisuje se z nich olej, který je velice kvalitní a představuje velký zdroj nenasycených mastných kyselin. Z nezralých ořechů se vyrábí likéry, kompoty a také se nakládají do octa. Zralá jádra se používají do moučníků, cukroví, dortů, pomazánek. Někdy se přidávají i do masových pokrmů. Nedoporučuje se jejich konzumace nalačno.

 

Lískové ořechy
Obsahují tuky a vitamíny skupiny B, vitamín E a vitamín C. Mají také poměrně vysoký obsah železa a mědi. Používají se především do různých moučníků, krémů a pomazánek. Skvělé jsou také jako dekorace vánočního cukroví.

 

Burské oříšky
Působí zejména na nemoci srdce, krevního oběhu, na nervovou soustavu a podporují krvetvorbu. Pomáhají také při kožních onemocněních a dokonce chrání před zubním kazem. Na tento druh ale bývá často alergická reakce. Jsou především součástí orientálních jídel, ale můžete je použít i do moučníků. Jemně namleté se hodí do těsta a dají se využít i pro přípravu krémů a pomazánek. Nejznámější je burákové máslo.

 

Pistáciové ořechy
Obsahují olej, bílkoviny a cukr. Obsahují také fytosteroly, u kterých je prokázáno, že snižují hladinu nebezpečného cholesterolu v krvi a mají preventivní účinky proti různým typům rakoviny.
Používají se k výrobě cukrovinek a zmrzliny.

 

Kešu oříšky
Jsou bohaté na betakaroten, zinek a stopové prvky, které mimo jiné podporují růst buněk a mají vliv na tvorbu spermatu.

 

Mandle
Jsou zdrojem vápníku, hořčíku, železa a dalších minerálních látek. Pomáhají chránit lidský organismus před nemocemi srdce. Vynikající jsou v krémových náplních a těstech, ale hodí se i k přípravě různých masových pokrmů.

 

Pekanové ořechy
Jedná se o odrůdu vlašských ořechů a jsou také bohaté na vitamínů a minerálů. Obsahují fytochemikálie, které předcházejí rakovinotvornému bujení. Přidávají se do různých sladkých pokrmů, salátů, nádivek, moučníků, omáček, pokrmů z rýže, ale i k masu. Konzumovat se dají i  syrové.

 

Jedlé kaštany
Jsou bohaté především na vitamíny skupiny B, vitamín E a C a mají nízký obsah tuků. Chrání lidský organismus před nemocemi srdce a pozitivně ovlivňují nervový systém. Oblíbené jsou pečené nebo vařené, nebo jako nádivka do drůbeže. Z kaštanová mouka se používá např. pro přípravu dortů, chleba, pečiva, pudinků a zmrzliny.

 

Kokosové ořechy
Lisovaný kokosový olej se využívá zejména v kosmetickém průmyslu. Kokosové mléko patří mezi vynikající dochucovadlo, zejména v exotické kuchyni. Může se přidávat i do zeleninových polévek místo klasické smetany. Pokrm tak získá lahodnou příchuť.

 

Makadamové ořechy
Jejich typická chuť a vůně vynikne až při orestování na oleji. Výborně chutnají obalené v čokoládě nebo s česnekem a bylinkami. Můžeme jimi také zdobit povrch vánočního cukroví, výtečné jsou zejména na čokoládové polevě.

 

Para ořechy                                                                                                                         

Tyto ořechy obsahují především olej, bílkoviny, cukr a vitamíny skupiny B, vitamín E a selen. Nejčastěji se konzumují syrové, pouze zřídka se přidávají do pečiva. Kvůli vysokému obsahu olejů, se nedoporučují dlouho skladovat, jelikož rychle žluknou.

 

Na co si dát pozor

 

Ořechy nejlépe kupujte ve skořápce a vyloupejte je až těsně před konzumací. Jsou totiž velice náchylné na plísně, které mohou produkovat jedovaté a karcinogenní látky tzv. aflatoxiny. Při nákupu si vždy ověřte datum spotřeby a nikdy jezte staré ořechy. Pozor na alergie. Dětem je podávejte opatrně, pod dozorem a raději namleté. Těm nejmenším hrozí vdechnutí a zadušení.