Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co byste měli vědět o opalování

Opálená pokožka byla až do dvacátých let minulého století nežádoucí, neboť snědí byli pouze lidé z nižších vrstev, kteří často pracovali venku. Převrat nastal až v roce 1923, když se Coco Chanel vrátila opálená z dovolené na Riviéře. Paříž byla šokována. Veřejnost ale brzy její nový vzhled přijala a Coco tak zavedla nový „opálený“ trend. Od té doby mnoho lidí touží po opálené pleti. Jenže získat bronzovou pokožku bez rizika není jen tak. Než se vydáte na slunce, měli byste proto dodržovat několik zásad.


Co dělat, než se poprvé začnete slunit

1. Jezte hodně vitamínů – především vitamín E a C zmírňuje negativní dopad ultrafialového záření na kůži. Doporučuje se také beta-karoten. Doplňky stravy je nutné užívat alespoň 3 – 4 týdny před létem či plánovanou dovolenou.

2. Opalujte se postupně – pokud jste se letos ještě neopalovali, postačí několik málo minut na slunci – zpočátku se ovšem vyhněte přímému slunečnímu záření.

3. Natírejte se včas – opalovací krémy nepůsobí okamžitě, proto je ideální aplikovat je přibližně půl hodiny před tím, než vystavíte pokožku přímému slunci.

4. Používejte opalovací prostředek s nejvyšším UV faktorem, tedy SPF 50+.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zdravé opálení

Víte, jaký máte typ kůže?

Bezpečné slunění


Každý se opaluje jinak
Pokožka každého z nás se opaluje jinou rychlostí – někdo je ihned spálený, jiný se opaluje naopak pomalu. Míra opálení zaleží i na typu naší kůže. Obecně platí, že čím jsou vlasy, oči nebo pokožka světlejší, tím nižší jste fototyp a tím rychleji se na slunci bez ochranných prostředků spálíte.

Nezapomínejte na citlivé části těla
Některé části těla reagují na sluneční paprsky citlivěji než jiné. Proto je musíte mnohem častěji mazat krémem a dbát na to, aby byly co nejvíce ve stínu.

Rty - pokud se vystavujete slunečnímu záření delší dobu, hrozí vám chronický zánět rtů a dokonce i nádory. Je tedy lepší používat ochranné přípravky. Běžně jsou dostání v podobě různých balzámů na rty.

Oční víčka – oční víčka je potřeba chránit krémy nebo brýlemi.


Šest zásad správného slunění

1. Mažte se vždy, když jdete na slunce – každý pobyt na slunci bez užití UV filtru zvyšuje riziko rakoviny kůže a zrychluje její stárnutí. Krémem se natírejte i několikrát denně (nutnost aplikovat opakovaně několikrát denně je přitom i u voděodolných krémů). Zároveň
se vyvarujte pobytu na přímém slunci mezi 11. a 15. hodinou, kdy jsou paprsky nejsilnější.

2. Používejte pokrývku hlavy a sluneční brýle – na přímé slunce choďte jen s pokrývkou hlavy a slunečními brýlemi s ochranným UV filtrem.

3. Dodržujte dostatečný pitný režim – v průběhu opalování dbejte na pravidelný přísun tekutin. Vypít bychom měli alespoň 3 litry tekutin denně.

4. Řiďte se podle svého fototypu – každý typ kůže je jinak odolný vůči slunečnímu záření. Mějte vždy na paměti, do které kategorie fototypu se hodíte nejlépe a tomu uzpůsobte
i svůj pobyt na slunci.

5. Používejte kvalitní opalovací přípravky – ultrafialové záření se skládá z UVA a UVB paprsků. Jen výrobky s ochranou proti oběma dohromady mají ten správný účinek. UVA paprsky nehřejí, ale pronikají hluboko do kůže, kde mohou způsobit změny v buňkách, které vedou ke vzniku nádorů, vrásek a pigmentových skvrn. UVB paprsky mohou způsobit spálení kůže, puchýře a vyrážky.

6. Nezapomínejte na odražené sluneční paprsky – pokud se koupeme ve vodě, působí na nás paprsky přímého slunce, ale i paprsky odražené od vodní hladiny. V bezpečí nejsme ani na souši. Bílé stěny domů fungují jako pomyslné zrcadlo, přes které se sluneční záření snadno odrazí. Je tedy důležité chránit se neustále.


Autor: Monika Kuželová