Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Odhalte kouzlo intuitivního stravování

Pššt. Vypněte televizi, posaďte se, zklidněte se, dýchejte zhluboka a poslouchejte. Zaposlouchejte se do toho, co vám říká vaše tělo. Nebo lépe - co vám vaše tělo šeptá. Poslouchejte tiché prosby vašeho těla, prosby, které často nejsou na první poslech slyšet, ale které jsou přitom tak strašně důležité. Pokud budete poslouchat dobře, snadno zjistíte, co vaše tělo opravdu potřebuje - vyvážené, chutné a čerstvé jídlo, které ho nasytí, vyživí a zároveň uspokojí chuťové buňky, nikoliv drastické diety s radikálním omezováním sacharidů či tuků nebo vylučováním jakékoliv skupiny potravin z jídelníčku.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Raw food, ano nebo ne?

Bio - víc než jen módní záležitost

Vegetariánství jako módní výstřelek?

 

Náš organismus nepotřebuje striktní režim, následovaný bezhlavým přejídáním se, ale harmonii, rovnováhu, pestrost, sebelásku i toleranci vůči stravovacím chybám.
   
Intuitivní stravování není dieta. Nepředstavuje návod, jak se zbavit posledních kilogramů nebo jak vyrýsovat svaly na břiše. Je to životní styl, který vám pomůže ke zdravému přístupu ke své postavě i k jídlu, a který vám umožní věnovat se konečně i jiným věcem, než jen jídelníčku a počítání kalorií.
   
Zde je několik pravidel intuitivního stravování - ale pozor, když je občas porušíte, vůbec nic se nestane:

1. Zapomeňte na diety - a vůbec, zapomeňte na počítání kalorií, přemýšlení o makroživinách a pedantské lpění na naplánovaném jídelníčku. Ušetřenou energii věnujte čemukoliv užitečnějšímu, protože díky dietám ještě nikdy nikdo nebyl trvale štíhlejší ani šťastnější, spíš naopak.

2. Respektujte se - respektujte svoje tělo i svůj hlad. Pokud vám organismus říká, že má nedostatek energie, nakrmte ho. Pokud se naopak cítíte plní, jíst přestaňte. Je to tak jednoduché a těžké současně, ale jiná cesta k vyváženému stravování a stabilní hmotnosti nevede. Krmte svoje tělo, ne svoje emoce!

3. Nepočítejte - zkuste nepočítat kalorie, nestudovat obsah sacharidů, proteinů ani tuků v potravinách a jídlo si nevažte. Přestaňte jídlo rozlišovat na dobré a špatné - nic takového totiž neexistuje. Jídlo je jídlo, je to palivo pro tělo a potěšení pro jazyk. V určitém množství nám jakákoliv potravina může prospět - fyzicky, společensky i psychicky.

4. Vyhlaste mír - přestaňte bojovat s jídlem. Jídlo není nepřítel, proto si ho neošklivte ani nezakazujte. Zakázané ovoce totiž chutná nejlépe. Nedávejte si předsevzetí, že večer nebudete jíst - jak můžete vědět, jestli budete nebo nebudete mít hlad? Neříkejte si, že už nikdy se nedotknete čokolády - co když na ni dostanete chuť? To se budete přemáhat do konce života?

5. Pozorujte se - v průběhu jedení konzultujte se svým žaludkem, zda vám jídlo už stačilo nebo nestačilo. Ať je pokrm sebechutnější nebo sebedražší, s klidným srdcem ho nechte nedojedené na talíři. Mějte víc soucitu sami se sebou než s trochou jídla.

6. Naučte se zvládat emoce - emoční jedení vám nijak neprospěje - spíš naopak. Zastavte se a zamyslete se nad tím, jak vám může tabulka čokolády pomoct s tím, že vás naštval partner, jste ve stresu nebo že se nudíte. Jak vám může sklenice ořechové pomazánky pomoct zvládnout náročné odpoledne s dětmi? Nijak.

7. Jezte rozumně - jíst intuitivně neznamená ládovat se čímkoliv, na co právě dostanete chuť. Snažte se svoje tělo nešidit. Dopřejte mu kvalitní a čerstvé suroviny, spoustu vitamínů a vody - a když si dáte něco nezdravého, nelámejte si s tím hlavu, věřte tomu, že to Vaše tělo zvládne.

8. Důvěřujte procesu - pokud jste se roky trápili dietami, přísným režimem, omezováním se, občasným přejídáním a neustálými výkyvy hmotnosti, nelekněte se toho, když pár kil zpočátku naberete. To je jen přirozená relace těla, které je zmatené a ještě neví, že se bude mít dobře už napořád. Dejte mu čas a uvidíte, že se hmotnost upraví sama od sebe. Pohyb (ne cvičební drezůru) samozřejmě nevynechávejte!

 

660x250_8.jpg


Autor: Veronika Červenková