Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Tipy na zdravé a dietní obědy

Jídlo uprostřed dne by mělo poskytnout energii na odpoledne, a to bez uspávacího efektu. Mnoho lidí má sklony oběd odbývat, protože na něho nemají chuť nebo čas. Když oběd chybí nebo je nedostatečný, nemůžeme od našeho těla ani mozku očekávat, že bude ve druhé polovině dne podávat výkony. V opačném případě, kdy je polední porce zbytečně velká a často doplněná dezertem, je pak strávník ospalý a nesoustředěný, protože zaměstná žaludek a rozkolísá si hladinu cukru v krvi. Organismus je zaměstnaný trávením a na nic dalšího nemá prostor.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Tipy na zdravé a dietní snídaně

Chcete zhubnout? Jezte zdravě a správně.

Potřebujete se rychle a zdravě najíst? My víme, co si připravit.

 

Zdravý oběd by měl být v ideálním případě mixem komplexních sacharidů, bílkovin, vlákniny, minerálů, vitamínů a nenasycených tuků.

Mnoho žen volí v práci k obědu zeleninový salát s balkánským sýrem a dresinkem. Jejich oběd je sice vitamínovou bombou, ale zcela v něm chybí složité cukry, které zajistí postupné uvolňování energie.

Ani těstoviny typu aglio olio nejsou k obědu to pravé – takovému jídlu zcela schází bílkoviny, takže pocit zasycení nevydrží příliš dlouho.

Pro většinu lidí není vhodná ani populární a rádoby dietní kombinace masa a zeleniny. Zelenina sice sacharidy obsahuje, ale není jich dost na pokrytí energetických potřeb organismu a po čtvrtkilovém steaku budete zase pár hodin „mimo provoz“.
   
Oblíbenou tečkou za obědem bývá dezert. Možná míváte po poledním jídle nepřekonatelnou chuť na sladké a věříte, že si o cukr říká vaše tělo. Po vyváženém obědě ale organismus další jednoduché sacharidy a nasycené tuky nepotřebuje – chuť je spíš záležitostí psychiky a tak, jak jste se naučili dávat si po obědě kávu s dortíkem, tak je taky možné se tento zlozvyk odnaučit. Pokud bylo ve vašem jídle málo komplexních sacharidů, tělo si o cukr zákonitě říká, nicméně dohánět tento deficit čokoládou nadělá víc škody než užitku.

Oběd by měl následovat za 3 – 4 hodiny po snídani nebo dopolední svačině. Jestliže bude pauza mezi jídly větší, organismus bude mít tendenci přijatou energii schraňovat ve vašem podkoží. Při vynechávání oběda zase hrozí, že vás večer po příchodu domů přepadne vlčí hlad a zásoby v lednici, ale také vaše křivky i zdraví budou ve vážném ohrožení.

Oběd by neměl být nástrojem k zahánění nudy. Pokud jste doma a nemáte nic lepšího na práci, nezneužívejte jídlo jako kratochvíli. Po polední pauze v práci se zpět do díla chce málokomu, nicméně jedení by nemělo sloužit k prodloužení času, kdy se nemusí nic dělat. 

Pokud v práci, ve škole nebo na cestách nemáte možnost stravovat se relativně zdravě, nic nebrání tomu, abyste si oběd připravili do krabičky den předem. Výmluvy na nedostatek času jsou jen výmluvami a vašemu zažívacímu ústrojí příliš nepomohou.


Jak již bylo řečeno, vyvážený oběd by měl být kombinací komplexních sacharidů (rýže, těstoviny, brambory, batáty, celozrnná bagetka, kus kus, pohanka, jáhly), kvalitních bílkovin (maso, nízkotučné sýry, vejce, ryby, tofu, šmakoun, tempeh, luštěniny), vlákniny (zelenina) a zdravých tuků (rostlinné oleje a tuky, semínka, ořechy).

Po takovém jídle se budete cítit plní energie a síly a s chutí se pustíte do práce či zábavy bez zbytečných pocitů únavy, přeplněného žaludku a těžkosti. A pokud vás přece jen bude honit mlsná, zakousněte se do čerstvého ovoce.


Autor: Veronika Staňková