Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Nejméně kalorické ovoce a zelenina

Pro ty, kdo si hlídají linii, je čerstvé ovoce a zelenina hotovou spásou. Sladké plody nahrazují nejrůznější laskominy a zeleninový salát zasytí stejně dobře a zdravěji než rohlík s uzeninou. Ale i zde si hlídejte kalorie, pokud jste zrovna v hubnoucím procesu.

Čerstvé potraviny rostlinného původu, pokud opravdu pocházejí z přírody, jsou zdrojem spousty užitečných látek, blahodárně působících na organismus.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ovoce a zelenina nesmí chybět ve zdravém jídelníčku

Jezte a hubněte s pomocí lokálních potravin

Kořenová zelenina – kořeny pro vaše zdraví

 

Jednou z velkých předností rostlinné stravy je nízká kalorická hodnota, pohybující se v průměru mezi 10–70 kaloriemi na 100 gramů. K výrazně nízkokalorickým druhům zeleniny patří například lilek, kapie, mrkev, zelí, špenát a kopr. Energetická hodnota těchto plodin je méně než 35 kalorií na 100 gramů.

K nízkokalorickým druhům ovoce patří borůvky, slívy („špendlíky“), citron, broskve a rybíz. Jejich energetická hodnota je menší než 40 kcal na 100 g. Existují však i druhy se skutečně rekordně nízkou kalorickou hodnotu. Povězme si o nich ve zvláštním odstavci.

Zelenina s nejnižší kalorickou hodnotou

Na čtvrtém místě se umístila rajčata
Energetická hodnota těchto krásných plodů je 23 kcal na 100 g. Jejich hlavní předností je obsah lykopenu, velmi silného antioxidantu. Jeho účinek nejenže tepelnou úpravou neklesá, naopak zesiluje. Dušená, zapékaná, vařená či syrová, rajčata jsou vždy skvělou pochoutkou. Doplněna olivovým olejem jsou koncentrátem zdraví. Mají omlazující účinek, zlepšují jaterní funkci, příznivě ovlivňují nervovou soustavu a kardiovaskulární systém. Mají protikarcinogenní účinek zejména u rakoviny dělohy. Navíc obsahují chrom, podporující normalizaci hmotnosti.

Třetí místo patří ředkvičkám
Ve 100 g je pouhých 19 kcal. Soubor obsažených minerálních a vitamínových látek je velmi bohatý, obsahují přírodní antibiotika, typickou chuť jim dodává hořčičný olej. Ředkvičky blahodárně působí na trávení, zlepšují střevní peristaltiku. Jsou doporučovány při trávicích obtížích, dně, onemocněních srdce a cév. Obsahují dva a půlkrát více vlákniny než cukety. Výzkumy amerických vědců ukázaly, že pravidelná konzumace ředkviček je výbornou profilaxí rakoviny tlustého střeva.

Na druhém místě jsou okurky
100 g čerstvých okurek, to je pouhých 14 kcal. Vysoký obsah zásaditých solí neutralizuje škodlivé kyseliny, které se do organismu dostávají s potravou. Okurky se z 95 procent skládají z vody. Je to živá, strukturovaná voda, obsahující cenné minerály: jód, draslík, kyselinu listovou a řadu vitamínů. Vysoký je podíl vlákniny. Okurky příznivě působí na činnost štítné žlázy, nervové soustavy, žaludku a trávicího traktu jako celku, jsou prevencí otoků, detoxikují organismus odváděním odpadních látek, jsou výborné v boji proti „zlému“ cholesterolu a usnadňují trávení živočišných bílkovin.

Na prvním místě je čínské zelí
Pětici nejméně kalorických druhů zeleniny vede jednoznačně čínské zelí (přesný název je ovšem pekingské zelí). Má jen 12 kcal na 100 g. Snad největší předností je jeho schopnost uchovat vitamíny v průběhu celé zimy. Šťavnaté, křehké listy obsahují velmi mnoho jemné vlákniny, proto je konzumace čínského zelí prospěšná při onemocněních žaludku a trávicího traktu. V Číně a Japonsku pokládají toto zelí za nenahraditelný prostředek při podpoře dlouhověkosti. Obsahuje velké množství lysinu, látky spolehlivě čistící krev, která rozpouští cizorodé bílkoviny. Lysin rovněž ochraňuje stěny cév před usazováním cholesterolu, tedy před aterosklerózou, podporuje pevnost cévní stěny, a tak chrání organismus před vznikem kardiovaskulárních nemocí. Kromě toho se podílí na krvetvorbě a brání vzniku nádorů.

Nejméně kalorické ovoce

Na čtvrtém místě najdeme maliny

Zhruba 40 kcal na 100 g. Jemné plody mohou mít i bílou, růžovou nebo žlutou barvu. Je to nesmírně prospěšné ovoce, bohaté na draslík a hořčík. Zlepšuje krevní oběh, zpevňuje žilní stěnu, čistí krev, příznivě ovlivňuje barvu pleti a pokožky vůbec. Velký význam má obsah kyseliny listové. Při šetrném zpracování si kladné účinky uchovají i výrobky z malin, například džem nebo kompot. Čaj z maliní je skvělý při nastuzení. Kyseliny v tomto ovoci obsažené mají protirakovinné účinky. Maliny jsou účinným prostředkem při problémech s vysokým tlakem.

Třetí místo si zabraly melouny
V melounu najdeme ve 100 g pouhých 38 kcal. 90 procent tvoří voda, zahání tedy skvěle žízeň, pročišťuje játra a ledviny a stimuluje funkci vylučovací soustavy. Jemná dužina obsahuje velmi mnoho kyseliny listové, vitamínu plnícího v organismu důležité funkce. Stejně jako rajčata obsahuje i meloun mnoho lykopenu, zpomalujícího procesy stárnutí a působícího antioxidačně a protirakovinně. Tyto voňavé, šťavnaté plody působí blahodárně při zánětech střeva, zbavují tělo “zlého“ cholesterolu a přebytečné žluče, zlepšují barvu pleti, pomáhají při nadváze, anémii a otocích.

Na druhém místě je grapefruit
100 g těchto citrusů představuje všehovšudy 35 kcal. Zvláště užitečné jsou červené druhy. Plodina je proslulá silným odvodňovacím účinkem, urychlením rozpouštění podkožního tuku, snížením chuti k jídlu a stimulací jaterní činnosti. Podporují výměnu látkovou, zlepšují vstřebávání potravy, detoxikují, zvyšují elasticitu kůže a tím prodlužují její mladý vzhled. Kdo si hlídá váhu, nedá na grapefruit dopustit. Dáte-li si grapefruit k večeři, pomůže vám nejenom s nadváhou, ale zlepší vám náladu a zbaví případné nespavosti.

První místo – klikva
Patří mezi brusnicovité, ale nejsou to brusinky! Nejčastěji se k nám dováží klikva velkoplodá. 100 g drobných plodů představuje jenom 28 kcal. Někdy se jí říká „citron severu“, to pro mimořádně vysoký obsah vitamínu C. Odedávna je pokládána za pravý poklad pro zdraví. Obsahuje řadu velmi účinných antioxidantů. Léčí nachlazení i anémii, chronická onemocnění močového systému, bolesti žaludku, zlepšuje látkovou výměnu, snižuje bolesti hlavy, odvádí z organismu těžké kovy, zvyšuje elasticitu drobných cévek, brání vývoji ledvinových kamenů a vzniku a rozvoji onkologických onemocnění.

 

 

iPrima_zeny_v2.jpg

 

Zdroj: Prima ŽENY